Har I lagt mærke til, at flere og flere stewardesser og stewarder står med tablets i favnen, når de siger hej til passagerer, der stiger ombord på flyet.
Tabletten går kabine personalet ofte rundt med på hele flyveturen, hvis de ikke lige er optaget af at servere måltider og drikkevarer, sælge taxfree eller hjælpe passagerer med særlige behov for assistance. Det kan f.eks. være en forhånds-varsel om, at en passager kommer i rullestol.
Hvad mon disse iPads eller Android tablets gemmer på af hemmeligheder, der gør dem så vigtige for den flyvende ”cabin crew”?
Well – der er ikke kun alle passagernes navne og sædenumre, de er booket på. Alt efter flyselskab kan tabletterne fortælle meget mere om hver gæst på flyet.
Det kan f.eks. være, hvor ofte vi rejser med det pågældende flyselskab, hvilken status vi har i selskabets loyalitets-program, hvilke drinks vi plejer at nyde på turen eller hvilke flyrejser, vi plejer at tage. På forretning, på ferie eller på korte weekend trips til storbyer.
Det amerikanske dagblad Wall Street Journal har fået lov til at kigge kabine personalet over skulderen og kan afsløre en række interessante detaljer om de flyvende tabletters indhold:
”Vær ikke overrasket over, hvis I bliver modtaget i flydøren med et til lykke med fødselsdagen eller med den runde bryllupsdag eller med, at I nu har passeret mere end en million miles med flyselskabet,” skriver avisen.
Hos nogle flyselskaber kan personalet med tabletten se, om man har betalt ekstra for bagage eller ekstra benplads. Om man er vegetar osv. Inden længe vil man blive mødt med et smilende spørgsmål – skal det være den sædvanlige dry martini eller gin og tonic?
Ifølge Wall Street Journal introducerede det store amerikanske flyselskab United Airlines for nylig en ny app på tabletten. Via den kan kabine personalet se detaljerede informationer om, hvordan hver passagers seneste fem rejser med flyselskabet gik.
Hvis turene gik fint og uden problemer, viser app’en lutter grønne felter. Har der været forsinkelser eller andre problemer undervejs, ser stewardesse gule og røde lys ud for den pågældende passager.
Disse informationer kan være relevante nok til, når kabine personalet tager en lille sludder med passageren. Oplevelser fra de seneste flyveture er alt godt talestof.
Men som den meget seriøse amerikanske avis også skriver – advarer disse apps også om, hvorvidt passagerer har været sure, ubehagelige, berusede eller besværlige?
De amerikanske flyselskaber, som Wall Street Journal har spurgt, afviser naturligvis, at deres apps slår alarm om problem-passagerer. Men muligheden er der.
Hos lavpris-selskabet JetBlue er man allerede gået et ekstra skridt videre. Deres app giver flypersonalet et tre-dimensionelt augmented reality billede af, hvem der er med på flyet.
JetBlues app viser sæde-oversigten med emoji markerer over dem, hvor der sidder passagerer, man skal gøre lidt ekstra for. Det kan f.eks. være en lagkage, hvor en passager har fødselsdag.
Skriv et svar