Danskerne er meget mere optimistiske end for bare et år siden. Således siger over 60 procent, at de helt sikkert vil tage ud af rejse i 2023. Også, selvom krige, inflation, social polarisering, klima-bekymringer og prisstigninger påvirker de fleste af os i det daglige.
Men, hvor danskerne for et år siden udstrålede en slags håbefuld usikkerhed, når det drejede sig om at rejse til især udlandet, er den i dag afløst af en stærk omstillings-parathed.
Hvor 2022 drejede sig om i det hele taget at komme afsted, handler 2023 om at gentænke rejser i en kaotisk tid.
I dag vil vi gerne tage hensyn til de daglige forpligtelser med en strammere økonomi og en verden med stor uenighed og mange trusler. Samtidig vil vi gerne gøre, hvad der er vigtigt for os – som f.eks. at tage på rejse.
Der er intet, som skal være uforsøgt. Alt er muligt i en verden fuld af modsigelser, hvor vi alle forsøger at finde den rette balance.
Sådan beskriver den store internationale bestillings-platform Booking.com konklusionerne i en ny international undersøgelse, den har foretaget blandt over 24.000 rejsende i 32 lande. I Danmark deltog 505 personer.
Med de mange svar som basis har Booking.coms analytikere fundet frem til syv mega-trends, der vil kendetegne rejselivet her i det nye år:
Vi sparer op for at bruge flere penge
Den økonomiske usikkerhed og prisstigninger kan ikke undgå at påvirke danskernes ferie-aktiviteter i 2023, men den skal bestemt ikke forhindre os i at rejse ud.
Til gengæld er danskerne blevet mere kræsne og vil vælge ferierejser, hvor de får rigtigt meget for pengene. Hellere en enkelt superrejse end flere korte, som det var traditionen for mange inden Corona pandemien.
43 procent af danskerne mener, at de trods de pressede tider kan finde penge til at tage på ferie i udlandet. Til gengæld forventer 58 procent at få ekstra meget for de penge, de bruger på en rejse.
I 2023 vil vi derfor se, at danskerne planlægger deres rejse-budget mere nøje end tidligere. De går efter tilbud, sammenligner rejser online og tager ferie-tidspunktet med i overvejelser, så man tager afsted, når det er billigst – ikke når alle andre også har pakket kufferten.
47 procent er således villige til at flytte datoen for deres rejser. 40 procent går efter rabatter, mens 48 procent godt vil acceptere en længere transporttid med f.eks. flere flyskift, hvis bare det gør turen følbart billigere.
Halvdelen – 50 procent – planlægger ferierejsen længere tid i forvejen end normalt. Desuden mener 48 procent, at de får mest for pengene ved at vælge én eller to længere ferier i 2023 end flere korte trips.
I den forbindelse er det interessant at se i Booking.coms nye analyse, at mange danskere er med på at skrue op for rejsepris og forbruget undervejs, hvis de bare kan komme på ønskeferen.
36 procent af danskerne svarer således, at de gerne vil være mere frie i deres forbrugsvaner, når de er på ferie i 2023. Det skal kompensere for to års forbud mod rejser under Corona.
Samtidig planlægger 39 procent at bruge flere penge end tidligere på ferierejsen. På den måde håber de at få mest muligt ud af opholdet, og at hver eneste oplevelse er investeringen værd.
Væk fra trygheden
Under Corona har mange opsparet energi – andre frustration, fordi de ikke kunne komme nogen vegne. Det har gjort, at danskerne er parate til at gøre ting på deres rejser, som de aldrig har forsøgt før.
53 procent svarer således, at de ikke har noget imod, at deres næste rejse fører til et sted med en helt anden kultur, end de kender. 26 procent vil gerne udforske mindre kendte byer og områder.
Booking.com mener derfor, at mange danskere vil opgive deres sædvanlige favorit destinationer. I stedet vil opsøge nye og ofte unikke feriesteder, der overrasker, chokerer og underholder.
70 procent ser frem til rejser i 2023, der skubber til deres grænser. Det tyder på, at niche-oplevelser kunne blive rigtig trendy i år.
41 procent vil være på jagt efter ekstreme måltider som f.eks. at prøve verdens stærkeste chili-peber, mens hver tredje – 32 procent – gerne vil udforske fænomener som ufo’er og liv i verdensrummet som en del af deres næste ferie.
Næppe overraskende er dette publikum også mere risikovillig, når de er på udkig efter «kultur-chok». 35 procent kunne således finde på at købe bare en enkeltbillet og så se, hvor rejsen bringer dem hen.
De gode gamle dage
Jeg nævnte tidligere i artiklen, at rejser i 2023 vil være præget af modsætninger. Mens mange åbenbart gerne vil prøve noget dristigt og helt nyt i deres ferie i år, ser Booking.com også en trend i retning af nostalgi og de goe gamle dage. Dengang alt var mere enkelt end i dag.
Den slags rejser står aller-øverst på danskernes ønskeliste. Det er en slags romantisk forestilling om at opleve tiden før digitalisering, smartphones og internet overalt.
Den trend finder man tydeligt hos de såkaldte Millenials. Det er folk mellem 30 og 40 år, men også hos endnu yngre årgange. De er opvokset med sociale medier og være online hele tiden.
17 procent af danskerne søger oplevelser, der vækker følelser og minder om forgangne tider. Det kan være alt fra museer til at besøge vartegn, huse og omgivelser, der har været med i en gammel film.
Retro-fornemmelsen kan også dukke op, når man vælger at bruge bus og tog på sin ferie frem for fly eller bil. For mange vil det være som at vende tilbage til en skoleudflugt fra for mange år siden.
De rejsende vil dog ikke afstå fra fornøjelser og underholdning undervejs. Flere og flere vil opsøge adrenalin-sus i forlystelses-parker – 48 procent. De vil deltage i aktiviteter som ”escape rooms” og skattejagter eller opføre slotte og borge af store byggeklodser.
Mange Millenials er nu selv forældre til små børn. De kan finde på at vælge rejsemål, der havde deres store popularitet i 1980’erne og 90’erne.
Millennials vil også være de første til at booke rejser med et tidsalder bestemt tema. De skal tage dem tilbage til en tid, der betyder meget for dem – og de tager højst sandsynligt familien med.
Gensyn med familien og rejser med flere generationer af familie-medlemmer står nemlig også højt på listen over danskernes drømmerejser i 2023.
Ud i den virtuelle verden
Den tredje hoved-trend, som Booking.com har identificeret, markerer igen de meget forskellige lyster, danskerne har med hensyn til deres rejser i 2023.
33 procent af danskerne fortæller, at de gerne vil bruge moderne teknologi som f.eks. Virtual Reality (VR) til at finde deres næste rejser.
Analytikerne mener derfor, at 2023 bliver året, hvor brugen af VR og fremtidens internet Metaverse vil finde vej til rejsebranchen.
Ikke kun som en gag på en udstilling, men som noget, rejsebureauer og flyselskaber tilbyder som en service til deres kunder.
Mere end en fjerdedel af danskerne – 28 procent – har mod på at tage på en rejse i Virtual eller Augmented Reality (AR) for at afprøve destinationerne virtuelt, inden de køber billetter og bestiller hotel.
Booking.com mener også, at Metaverse allerede vil få sit gennembrud i forbindelse med rejser. Det vil i givet fald være tidligere end i de fleste andre brancher.
Metaverse er Facebooks meget omtalte afløser for det nuværende internet. Her blandes den virkelige og virtuelle verden, når brugeren selv optræder som en figur på skærmen – en såkaldt avatar. Lidt på samme måde, som man ser i den nye biograf-sællert af samme navn.
Ser vi længere frem end 2023, vil haptisk feedback teknologi – brug af bevægelser, vibrationer og lignende til at kommunikere med – gøre virtuelle rejser til en nærmest virkelig og meget medrivende oplevelse. Man føler f.eks. varmen fra solen eller, som om man går med bare fødder i blødt strandsand.
Booking.com forudser, at rejsende vil blive mere dristige i deres valg af ferie-destinationer, når de først har kunnet ”prøvekøre” dem med VR, AR og Metaverse.
Hele 37 procent af de adspurgte vil med større sandsynlighed rejse til et sted, de aldrig har været før, når de på forhånd har besøgt det virtuelt via skærm, computer og special-briller.
Tilbage til naturen
Camouflerede hytter, mad over lejrbål og kompas til at finde vej – i 2023 handler det for mange danskere om at komme tilbage til naturen.
38 procent vil således gå efter mere simple rejse-oplevelser i år. De er på udkig efter naturferier, hvor de kan undslippe deres normale dagligdag – 52 procent.
Tilsvarende vil 38 procent gerne prøve at undvære alle de teknologiske behageligheder, som vi kender fra hverdagen – mobiltelefoner, tv-streaming, mikrobølge-ovne osv.
55 procent er parate til at træne deres evne til at overleve i naturen. Det kan f.eks. være ved at tænde et eget bål (36 procent), søge føde i naturen (30 procent) eller finde rent vand (47 procent).
Det kunne tyde på, at de populære tv-serier i stil med ”Alene i vildnisset” har smittet af. Nu vil mange prøve det selv.
Booking.com forventer derfor, at vi her i 2023 vil få tilbud om mange flere udendørs og/eller primitive ferier at se. De vil blive ledsaget af kurser og skoler, hvor de rejsende kan lære de nødvendige færdigheder for at overleve i naturen.
Selv om naturen kalder, vil danskerne dog ikke undvære alle deres behageligheder i hverdagen. Hvis det er muligt at kombinere natur og luksus, ville det være helt fjong.
Det betyder så også, at over halvdelen – 51 procent – vil kræve, at der er mobil- og internet-forbindelse i deres feriebolig. De tager ikke ud i naturen uden at have 5G med i bagagen.
Rejser til det indre
Trenden kendes allerede gennem flere år – ferie-rejser med spa, velvære for sind, krop og sjæl. Den vil bare blive forstærket yderligere i 2023. vurderer den store booking-portal.
35 procent af danskerne vil gerne på en ferie med meditation og mindfulness, der kan hjælpe med at få balance i sine tanker og levemåde.
41 procent har lyst til en sundheds-ferie, mens 37 procent kunne finde på at søge ro på et ”silent retreat” i nogle dage. 33 procent vil kombinere deres rejse med wellness oplevelser.
Endelig indrømmer flere og flere danskere, at de søger seksuel velvære, nydelse og oplevelser i deres ferie. Det siger næsten hver tredje – 30 procent – ifølge den nye analyse.
Diskrete rejser og hoteller, hvor de rejsende kan eksperimentere med partnerskift, bondage og feticher ventes derfor at poppe op i større antal og variation i 2023 end tidligere.
Nul arbejde i ferien
Selvom nye fænomener som hybride jobs, hvor man arbejder delvist hjemmefra, er blevet udbredte under Corona, vil de fleste altså holde ferie, når de har fri.
Med andre ord vil 55 procent af danskerne holde ferie helt uden arbejde undervejs. 42 procent vil prøve at holde fri, mens de er på ferie.
Den forandring påvirker også den typiske forretnings-rejsende, mener Booking.coms analytikere. De forudser, at flere og flere vil udbygge den rent jobmæssige kontakt på en rejse med mere privat samvær med kollegerne uden for arbejdstiden.
Dermed vil der komme et stigende behov for forretningsrejser med produktiv adspredelse: 36 procent ser f.eks. gerne, at deres arbejdsgiver arrangerer rejser, der kan samle folk til andet end job-relaterede samtaler.
45 procent foreslår, at arbejdsgiveren bruger de penge, der er sparet ved at lade ansatte arbejde (delvist) hjemmefra, på rejser og udflugter, som ryster kollegerne bedre sammen.
Den slags kunne f.eks. være overlevelses-ture i luksus-hytter eller på landsteder med fælles-køkken. Andre eksempler er ferie-ophold med et kriminelt tema som spionskoler eller detektiv-kurser, der kræver teamwork….
(Indledningsfoto til artiklen: Engin Akyun / Unsplash)
Skriv et svar