Når danskerne planlægger og bestiller ferierejser her i det nye år, bliver det ikke, som de altid har gjort.
Belært af erfaringer fra tre år med Corona og sidste års mange natur-katastrofer i populære rejsemål, har danskerne ændret attitude.
Det viser en analyse, som Danmarks næst-største charter-rejse-bureau TUI har foretaget. Med baggrund i sine enorme mængder data har TUI brugt tiden mellem jul og nytår på at udpege otte nye rejse-trends, som vil præge danskernes ferie-køb her i det nye år:
Vi er mere fleksible end før
TUI mener bl.a, at det vil blive mere populært end tidligere at skræddersy sin ferie-rejse og benytte rutefly til formålet.
Komponenter som afrejse-tidspunkt, transport, indkvartering og aktiviteter vælges mere omhyggeligt og samles i en skræddersyet pakkerejse.
Allerede få dage efter nytår mærker TUI en kraftig stigning i bestillinger af ruteflyvninger til sommer. Faktisk 74 procent i forhold til for et år siden, mens almindelige charter-rejser kun er gået frem med 16 procent.
Vi køber rejser tidligere
Hos TUI Danmark ligger det samlede antal bestillinger til årets sommerferie 22 procent over det niveau, man havde ved nytåret 2022/23.
Det bekræfter en ændring i booking-mønstret, som TUI har registreret i de seneste par år: Danskerne køber ferierejsen tidligere for at være sikre på, at drømme-destinationen ikke er udsolgt, eller yndlings-hotellet fyldt op.
Dette er en markant ændring i forhold til for et par år siden, hvor vi ventede til sidste øjeblik, før vi bestilte vores rejse.
Flere generationer rejser sammen
I år ser det vi ud til at være meget mere tilbøjelige til at rejse flere sammen på ferie – f.eks. med forældre eller børn. Med andre ord er generations-rejser igen trendy.
TUI kan således registrere, at der tikker et stigende antal bestillinger ind, hvor flere end seks personer vil rejse på ferie sammen. I forhold til 2022 er det 28 procent flere.
Mange rejser endnu flere sammen. TUI har f.eks.17 procent stigning i rejser med syv gæster og 11 procent med 10 gæster på bestillingen.
Søskende-destinationer
Overskriften betyder ikke, at man tager på ferie med sine søstre eller brødre. Betegnelsen dækker over, at flere vælger mindre destinationer, der ligger i nærheden af de store turist-hits.
Det er især den ældre generation, som måske har været flere eller mange gange samme sted i deres ferie. Nu vil de gerne prøve noget andet, men den nye destination må gerne ligne den gamle.
Derfor bytter et stigende antal rejsende f.eks. Mallorca ud med Menorga, Kreta med Zakynthos eller Tyrkiet med Bulgarien.
TUI registrerer således en fremgang på 41, 26 og 32 procent i forhold til sidste år hos destinationer som Menorca, Zakynthos og Bulgarien.
Andre mindre rejsemål som Malta, Korfu og Karpathos går også frem hos den store rejse-arrangør.
Flere vil rejse uden for højsæsonen
Inflation og færre penge i tegnebogen sætter logisk nok stærkere præg på årets sommerferie-bestillinger.
Derfor ser TUI en voksende interesse for at flytte den traditionelle ferie fra højsæsonen i sommer-månederne og til lav-sæsonerne. De kaldes også for ”skulder-sæsoner” med et fagudtryk.
Denne trend kunne allerede mærkes i 2022 og 2023, men vil blive forstærket her i 2024, spår TUI.
Det skyldes ikke kun økonomiske overvejelser, men også en større ferie-fleksibilitet på mange arbejdspladser.
Desuden søger flere danskere efter mere autentiske og rolige oplevelser i deres væk. Væk fra overfyldte turist-steder i højsæsonen.
Populære lavsæsons-måneder er maj, august og september, hvor TUI har solgt henholdsvis 29, 37 og 33 procent flere rejser end sidste år på samme tidspunkt.
Storbyferier hitter
Ifølge en Kantar-analyse til TUI siger 37 procent af danskerne, at de har europæiske storbyer som deres næste drømme-destination.
Lige nu går trenden mod Prag, Wien, Barcelona, Rom og New York. Rejser til disse fem storbyer er steget med 33 procent.
Vi vælger rejsemål ud fra sociale medier
Hvor kan man finde de mest TikTok- og Facebook-værdige feriesteder med de flotteste badestrande og smukkeste solnedgange at forevige på billeder og video?
Flere og flere vælger deres ferie-destinationer efter, hvor ”instagrammable” de er. Kort sagt – hvor godt optræder de i sociale medier og blogge.
Ifølge en rejse-rapport fra American Express får tre af fire mennesker i dag deres rejse-inspiration fra de digitale medier. Via mobiltelefon, tablet, laptop eller smart-tv.
Trenden er selvfølgelig kraftigst hos de yngre generationer af danskere. 61 procent i Generation Z eller hos Millennials, som er født omkring årtusinde-skiftet, siger, at de har valgt rejsemål, fordi det ser fantastisk ud på fotos og videoer.
Blandt de mest ”taggede” destinationer på Instagram finder man Bali, Maldiverne og Dubai. Hos TUI blev der sidste år solgt 24 procent flere rejser til Maldiverne, 32 procent til Dubai og mere end en fordobling til Bali.
Fik vi nu nok for pengene?
Kender I fornemmelsen af, at I har booket en ferie-rejse og har overført penge – og så efterfølgende bliver overvældet af en frygt for, om I nu har gjort det rigtige?
Fænomenet kaldes ”Rejse-FOBO”, hvor FOBO står for ”Fear Of Better Options”. Den bliver 40 procent af de rejsende ramt af, fortæller en engelsk undersøgelse fra First Choice.
37 procent er bange for, at de mange valgmuligheder og de utrolige mængder information, de bliver konfronteret med, har fået dem til at vælge forkert. Fik de nu det bedste for pengene?
Hos TUI siger syv af ti danske kunder, at god værdi for pengene er vigtigere end en lav pris, når de bestiller deres næste ferie….
(Indledningsfoto til artiklen: Boris K / Unsplash)
Skriv et svar