Rygterne dukker op med jævne mellemrum. SAS skal være på udkig efter en partner til opkøb eller fusion. Eller at Lufthansa flirter med at købe det skandinaviske flyselskab.
Historierne om et salg af SAS har været tavse i et stykke tid. Sikkert fordi det går ganske godt med flyselskabet.
Hvis der ikke lige havde været den dyre pilotstrejke i foråret, ville SAS ligefrem have været overskudsgivende. Samtidig har SAS haft et par måneder med rekord-mange passagerer ombord i flyene.
Alligevel puster SAS’ topchef Rickard Gustafson til ilden, når han i et interview med den store tyske erhvervs-avis ”Süddeutsche Zeitung” antyder, at et salg kan blive nødvendig for at overleve på lang sigt.
”Europas flyselskaber vil have godt af en konsolidering. Færre og større selskaber vil gøre det mere profitablt at flyve igen. I dag er den evige priskrig et stort problem,” siger Gustafsson i interviewet:
”På et eller andet tidspunkt vil det være fornuftigt for SAS at blive del af noget større. Vi har ikke den finansielle styrke til selv at gå forrest i konsolideringen,” fortsætter SAS topchefen.
Dermed konstaterer han vel, at SAS ikke har råd til at overtage sin kriseramte konkurrent Norwegian. Spørgsmålet er vel også, om SAS overhovedet kunne få lov til at købe af konkurrence-myndighederne.
Desuden er interviewet i den tyske avis optaget før de seneste dages medie-overskrifter om, at Norwegian angiveligt står på afgrundens rand, fordi selskabet ikke er i stand til at betale store lån tilbage.
Rickard Gustafsson nævner ikke en oplagt partner ved navn. Lige til højrebenet ligger Lufthansa, som SAS arbejder tæt sammen med via Star Alliance netværket-
Lufthansa har været nævnt som potentiel SAS køber mange gange før, men lige nu ser tyskerne ikke ud til at være voldsomt interesserede i at udvide.
Lufthansa med datterselskaberne Austrian, Swiss, Eurowings og Brussels Airlines har rigelig at se til på de indre linier med kraftige besparelser og en effektivisering af hele den store organisation.
Eller som ”Süddeutsche Zeitung” konstaterer: ”Hvis Lufthansa skulle købe op, vil selskabet nok være mere interesseret i Alitalia, Norwegian eller Condor fra Thomas Cook rejse-koncernen. SAS står ikke først.”
Den tyske avis tegner også et portræt af SAS og topchefen, der trådte til i 2012. Kun nogle få måneder, før SAS gennemlevede en af sine største kriser i historien.
Løm-forhandlinger med fagforeningerne stod på gravens rand, og først en dramatisk natligt møde den 19. november 2012 reddede SAS.
I de efterfølgende år har Rickard Gustafson forsøgt at gøre SAS profitabel igen og dermed interessant for en ny investor.
I øjeblikket er regeringerne i Danmark og Sverige de største aktionærer i SAS. De ejer hver 14 pct. Norge hoppede af som aktionær sidste år.
Hvordan den nye danske regering omkring Helle Frederiksen stiller sig til et eventuelt salg af SAS, har den (endnu) ikke udtalt sig om.
Pilotstrejken i april og maj var en streg i regningen for Rickard Gustafssons strategi fordi SAS nu bliver endnu dyrere i drift med høje lønninger.
I den modsatte retning trækker, at 2018 var et rekord-godt år for SAS. Også i juni i år slog SAS sin egen historiske rekord med 2,96 millioner passagerer.
De viste, at kunderne ikke havde forladt SAS i vrede efter de mange forsinkelser og aflysninger som følge af pilotstrejken i månederne forinden.
På det seneste måtte SAS dog præsentere et kvartals-regnskab med et fald i overskuddet på 25 pct. Den skyldtes bl.a. stigende brændstof-udgifter og en faldende svensk valuta. SAS bruger den svenske kroner som grundlag, fordi flyselskabets hovedsæde ligger i Stockholm.
Klima er i den forbindelse blevet en stærkere virkelighed for SAS end for de fleste andre internationale flyselskaber. Sverige har opfundet begrebet ”flyskam” og er hjemsted for verdens mest kendte klima-aktivist Greta Thunberg.
I det tyske interview viser SAS-topchefen sig ikke spor negativ over for at skulle kæmpe i forreste front mod klima-forsvarerne:
”Jeg hilser til en vis grad diskussionen om flyskam velkommen, men mange folk har desværre end tendens til at glemme den enorme betydning, som luftfart har for verden. Uden flyselskaberne ville erhvervslivet falde sammen,” forklarer Gustafson.
”Omvendt er vi nødt at blive mere miljø-rigtige, og SAS skal have en førerrolle,” understreger han.
Topchefen tilføjer, at SAS er ved at udskifte hele sin aldrende flåde med nye og mere brændstof-besparende fly fra Airbus.
Derudover har SAS indgået et strategisk samarbejde med Airbus om udvikling af fremtidens passagerfly med elektriske motorer.
I sammenligning med rivaler som Lufthansa, Air France, KLM eller British Airways vil SAS dog fortsat være en lillebror. I de kommende år vil SAS råde over 17 langdistance maskiner. De andre har alle over 100.
Dertil kommer, at SAS har købt 65 mindre Airbus A320neo fly til de kortere distancer i Norden og Europa. En del af dem kan skiftes til de større og mere langt-rækkende A321 LR typer, hvis det bliver nødvendigt.
Den kommende vinter bliver den første i adskillige år, hvor antallet af fly og afgange ikke stiger i Skandinavien. Det skyldes primært den økonomiske krise hos Norwegian, der skærer ned for at overleve.
Til gengæld ser Rickard Gustafson en stor risiko for over-kapacitet ude i Europa, fordi flyselskaber har bestilt hundreder af nye fly hos Airbus og Boeing til levering i de kommende år.
Start-forbuddet mod Boeing 737 MAX har skabt et ophold i den udvikling. Til gengæld vil MAX’erne komme i et stort tal som en oversvømmelse næste år. Måske bliver det midt i en kommende finanskrise efter Brexit og de stadig flere handelskrige,” gør SAS topchefen opmærksom på i sit interview med ”Süddeutsche Zeitung”….
Skriv et svar