Alle flyselskaber har deres egen webside og de fleste også en app, så deres kunder kan komme i kontakt direkte fra deres mobiltelefon.
Problemet er blot som regel, at den pågældende app kun fungerer til ét flyselskab – eventuelt også til andre selskaber med samme ejer.
Men hvad med de højt besungne alliancer i luftfarten? De samarbejder, der skal gøre det nemmere at finde andre flyselskaber at rejse videre med, når ens eget ikke selv har en rute til den ønskede destination.
Hos Star Alliance, som bl.a. SAS og Lufthansa er medlem af, kan man selvfølgelig booke billetter hos de 28 flyselskaber i samarbejdet. Men ikke så meget andet.
Via en ny online platform skal det fremover være muligt at anvende samme app og webside på kryds og tværs af de mange medlemmer.
Målet er at gøre kunde-oplevelsen bedre og mere enkel for de rejsende. Mulighederne i Star Alliance skal være mere åbenlys og lige ved hånden.
Den nye digitale Star Alliance platform vil blive rullet ud senere i år og formentlig være 100 pct. komplet i løbet af 2020.
I et statement siger alliancens direktør for digitale e-services, Jeremy Drury, at man i et moderne samfund ikke kan forvente, at kunderne downloader 28 forskellige apps – ét fra hver af de flyselskaber, de (måske) vil benytte. Alt skal være samlet ét lettilgængeligt sted.
Den første fælles service, som bliver præsenteret på den nye digitale platform, er centralt sædevalg for alle flyselskaber og afgange i Star Alliance.
Senere kommer mere detaljeret billetkøb, bagage guides, styring af loyalty point, bestilling af specielle måltider eller gode råd til de lufthavne, passagererne besøger undervejs på deres rejse….
Skriv et svar