Normalt konkurrerer fly og tog på livet løs. Ikke mindst på indenrigs ruter, men i stigende grad også på rejser mellem europæiske lande.
Danmark er ikke omfattet af den nye trend, for vi har hverken hurtige jernbaner eller særligt mange internationale togruter.
Helt anderledes syd for grænsen, hvor Lufthansa og Deutsche Bahn (DB) allerede har samarbejder om lyntogs-forbindelser mellem flere tyske storbyer. De skal på sigt afløse indenrigs flyruter for at gøre passager-transporten mere bæredygtig.
Nu har tyskerne så udvidet deres grønne rejseplaner hele vejen over Atlanterhavet.
Lufthansa, Deutsche Bahn og det store amerikanske flyselskab United Airlines er således gået sammen om at udstede billetter, der fungerer både i luften og på skinner.
Det nye samarbejde gør det bl.a. muligt for Uniteds passagerer, der flyver fra Tyskland til USA, at tage toget til Frankfurts lufthavn, på en og samme billet.
I den anden ende kan billetten også bruges til videre-rejse på Uniteds store amerikanske netværk af flyruter. Stadig på samme billet.
I praksis vil rejsende fra 25 tyske byer plus Basel i Schweiz blive forbundet med Uniteds knudepunkter – hubs – New York Newark, Chicago, Washington, Houston, Denver og San Francisco.
Samarbejdet bygger på den såkaldte ”Intermodal Partnership” model, som flyselskabs-gruppen Star Alliance præsenterede i juli 2022.
Denne model skal i fremtiden gøre det muligt at benytte både fly, tog, busser, færger og andre transport-midler på samme billet – i alle Star Alliance’ medlemslande.
Kunderne bliver ikke kun udstyret med boarding kort, der passer både til fly og jernbaner.
Passagerer får også prioriteret bagage håndtering og har adgang til Deutsche Bahns lounges på store banegårde.
De rejsende får samtidig en særlig beskyttelse ved forsinkelser og aflysninger.
Endelig kan brugerne opsamle point til deres loyalitets-programmer, uanset hvilken transportform de anvender.
Det nye fly/jernbane samarbejde træder i kraft den 22. november….
(Indledningsfoto til artiklen: United Airlines)
Skriv et svar