Hører du til de mange, som havde planlagt at rejse med SAS i de næste fire måneder, må I hellere tjekke en ekstra gang, om jeres bookinger er bekræftet eller afvist.
SAS har nemlig i dag lækket, at man vil aflyse fem procent af sine afgange i sommerperioden. Den går fra maj til udgangen af oktober. I alt vil der være 4.000 flyvninger, som ikke bliver gennemført.
SAS undskylder aflysningerne med problemer på leverandørsiden og mangel på personale: Hvad det første indeholder, forklarer selskabet ikke, men relativt nye fly, burde SAS i hvert fald have tilstrækkeligt af.
Forklaringen med manglende personale er også svær at tro: For få dage siden fyrede SAS spledes 300 kabinefolk, fordi der ikke var arbejde til dem efter deres frivillige Corona orlov. Desuden forhandler SAS med sine piloter om en ny overenskomst.
Ifølge SAS vil aflysningerne gå ud over 100.000 passagerer, men de færreste vil mærke til aflysningerne, fordi de nok vil blive ombooket til et andet fly til samme destination.
SAS er bestemt heller ikke det eneste flyselskab, som må skære ned i antallet af afgange netop nu, hvor flyvningerne gerne skulle komme op på niveau som før Corona pandemien.
Som Trends & Travel skrev i går, må f.eks. British Airways (BA) også skære fem procent af sin trafik her til sommer.
Hos BA er det direkte mangel på piloter og kabine-personale, som er problemet. Briterne forsøger derfor at dæmpe problemet ved at lease fly fra andre selskaber komplet med besætning.
Denne såkaldte ”wet-leasing” henter British Airways hos Finnair, der har fly og folk til overs, fordi finnernes mange ruter til og hen over Rusland er aflyst på grund af Ukraine krigen.
Derfor vil bl.a. passagerer mellem Billund og Heathrow lufthavn i London opleve med Finnairs Airbus A321 maskiner i steder for British Airways’.
Hos lavpris-selskabet easyJet løser man personale-udfordringen ved at tage en sæderække ud af 50 af sine Airbus A319 maskiner, så de kun transporterer 150 passagerer ad gangen. På den måde kan easyJet spare en steward eller stewardesse på afgang.
Den svenske erhvervsavis Dagens Industri skriver, at SAS piloterne er oprørte over den nye lækage om de mange aflysninger, som SAS endnu ikke har kommentereret officielt.
Ifølge piloterne er det led i SAS’ planer om, at flere og flere ruter skal flyttes over i de nye datterselskaber SAS Link og SAS Connect. Her har personalet dårligere lønninger og arbejdsbetingelser end i det gamle SAS moderselskab….
(Indledningsfoto til artiklen: Gredos / Pixabay)
Skriv et svar