Det går åbenbart bedre med økonomien hos SAS, end mange gik og troede.
I hvert fald meddeler SAS her til morgen, at man ikke har brug for at tage imod andel halvdel af det tilbudte lån på 700 millioner dollars – ca. 4,7 milliarder kroner – fra investerings-selskabet Apollo.
Forklaringen er, at forretningen – og dermed likviditeten – hos det kriseramte flyselskab går bedre end ventet.
SAS tager dog det forbehold, at man kan få brug for det rente-tunge lån på et senere tidspunkt af det betalings-standsning forløb, som flyselskabet befinder sig i.
Samtidig viser det sig, at SAS kan være på vej til at sælge et sine større datterselskaber – SAS Ground Handling (SGS). Det skriver Berlingske Tidende i dag.
SGS’ ansatte står for en række land-baserede services, hvor håndtering af bagage er den største aktivitet. Den opgave står SGS for i de store lufthavne i København, Stockholm og Oslo. Det gælder både for SAS og omkring 40 andre flyselskaber.
Salget kan blive nødvendigt, fordi SAS har fået statsstøtte under Corona. Den type hjælp kan EU kræve skal kompenseres ved frasalg.
SAS Ground Handling med omkring 2.500 ansatte har altid været et af flyselskabets mere urolige enheder. Selskabet har oplevet en stribe strejker, og allerede for ti år siden forsøgte SAS at sælge SGS fra….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar