Fra næste forår vil der ikke være ét, men hele tre SAS flyselskaber. På den måde håber SAS at kunne sænke sine drifts-udgifter, så man bedre kan overleve i en ny luftfarts-verden efter Corona.
Ud over det velkendte SAS, der fortsætter, kommer de to nye SAS Connect og SAS Link. De to sidstnævnte skal kunne slås direkte med lavpris-konkurrenter som Norwegian, Ryanair, Eurowings, Wizz Air og det nye norske Flyr.
Den nye virkelighed for SAS og andre traditionelle flyselskaber er, at antallet af Business Class passagerer er faldende, og at der bliver mange flere ferie-rejsende.
Det giver et økonomisk problem, fordi ferie-rejsende ikke er vant til at betale fuld pris for en billet, som forretnings-rejsende er.
Med andre ord tjener flyselskaberne mindre pr. passager, samtidig med at konkurrencen er hårdere om hver ferie-rejsende. Det kan være med til at trykke priserne yderligere – og ned i det lavpris niveau, som de ”gamle” flyselskaber ikke bryder sig om.
Lufthansa er det første af de ”gamle”, som har taget konsekvensen. Antallet af Business Class sæder skæres ned i flyene, og flere ruter flyttes over til lavpris-datteren Eurowings.
Samtidig har Eurowings åbnet en base – en hub – i Stockholm, hvilket er en direkte udfordring til SAS. Nu konkurrerer Lufthansa på SAS’ hjemmebane om især de stigende antal ferie-rejsende sydpå.
Alle disse ting kan have været med til at accellere SAS’ beslutning om at dele sig selv i tre. Planerne har ligget i skuffen længe, men uden en startdato på.
SAS Connect er det nye navn for det nuværende SAS Ireland. Det har ansatte på andre kontrakter end SAS selv, og det flytter nu fra Dublin til København.
Hovedformålet for SAS Connect bliver at flyve ferie- og fritidsrejsende sydpå fra Skandinavien til f.eks. Spanien, Grækenland, Italien, Frankrig og Tyrkiet. Det vil ske med Airbus A320neo maskiner.
Den anden nyhed er SAS Link, som også skal have sine egne – billigere – overenskomster end SAS selv. Link skal servicere de tyndere ruter med færre passagerer pr. adgang.
Her vil SAS benytte de nye Embraer E195 jets med mellem 100 og 124 sæder, som selskabet er ved at købe de første af lige nu. SAS Link skal gå på vingerne til foråret….
(Indledningsfoto til artiklen: BriYYZ / Flickr / Wikimedia)
Skriv et svar