Helt som forventet tog SAS en nedtur i juli, hvor de første mange dage af juni var præget af piloternes strejke.
Dengang vurderede SAS, at 380.000 passagerer var påvirket af 3.700 aflysninger af fly-afgange.
Nedturen er imidlertid meget større. Masser af rejsende droppede nemlig at købe billet i juli, der ellers traditionelt er en stor måned for flyselskaberne.
Derfor faldt SAS’ passagertal med 600.000 i forhold til måneden forinden. Fra 1,9 millioner i juni til 1,3 millioner i juli.
Mange mennesker har mistet tilliden til SAS og søger nu over til konkurrenter som Norwegian, der var den store vinder i juli.
SAS har fortsat flere store udfordringer, der kunne få mange virksomheders ledelser til at svede – og ikke på grund af de udendørs varmegrader.
Den største hurdle er naturligvis finanserne, som SAS ikke rigtigt kan gå ombord i, før den nye pilot-overenskomst falder på plads.
Det ved SAS først tidligt søndag morgen. Lørdag er nemlig deadline for piloternes ur-afstemning. Medlemmerne i de tre pilotforeninger I Danmark, Norge og Sverige skal sige ja til de resultater, som deres forhandlere har fået på plads.
Skulle de stemme nej, truer en ny pilotstrejke, der kunne indledes fra den 11. august.
Den anden udfordring er at genvinde kundernes tillid. SAS’ image er blevet voldsomt skrabet i de senere måneder, og det vil koste både tid og kræfter at lokke kunderne tilbage.
”Vi undskylder dybt over for de mange kunder, som blev berørt af strejken i juli. Vi er lykkelig over, at driften er tilbage i normalen igen, så vi kan begynde at genvinde kundernes tillid,” siger SAS’ topchef Anko van der Werff….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar