EU Kommissionens klima-planer for fremtidens luftfart over Europa støder på hårdere og hårdere modstand i rejse-industrien.
Senest har 11 flyselskaber og otte lufthavne fundet sammen i den nye Aviation Alliance, der skal lægge pres på EU. De forlanger klare ændringer i den ”Fit for 55” klimapakke, som EU foreslog sidste sommer.
Tallet 55 angiver, at udledningen af flyenes CO₂ og andre drivhus-gasser skal skæres ned med 55 procent i 2030 – sammenlignet med belastningen i 1990. Senest i 2050 skal flyene være helt forureningsfri.
SAS er et af de 11 flyselskaber, som er med til at stifte den nye pressions-gruppe. Andre er ITA fra Italien, Air France-KLM, Croatia Airlines, spanske Air Europa og Lufthansa gruppen med Austrian, Swiss, Eurowings, Air Dolomiti og Brussels Airlines.
Blandt de otte lufthavne i den nye alliance kan nævnes Frankfurt, Schiphol i Amsterdam, München, Rom og de store spanske lufthavne.
Grundlæggende er medlemmerne Aviation Alliance imod skatter og afgifter på flybenzin. Alene Lufthansa regner med en mer-udgift på 15 til 20 milliarder euro frem til 2035.
Alliancen mener, at beskatningen, som den er skitseret på nuværende tidspunkt, belaster europæiske flyselskaber meget stærkere end andre – skriver nyhedsbureauet Reuters.
Fly fra f.eks. et amerikansk, asiatisk eller arabisk flyselskab vil kunne gennemføre turen meget billigere, fordi de har tanket op hjemmefra, hvor der ikke er skat på flybenzin. Det skævvrider konkurrencen, mener pressions-gruppen – og dét må EU tage hensyn til.
EU har senest foreslået, at en skat på kerosin – fagudtrykket for flybenzin – skal indføres gradvist fra nu og frem til 2031. Det vil give flyselskaberne tid nok til at komme sig oven på Corona krisen.
Grundlæggende er de involverede flyselskaber og lufthavne enige om, at lufttrafikken skal være forureningsfri i 2050, sådan som EU har foreslået oprindeligt.
Nu ønsker EU imidlertid en hurtigere forandring, og den går for hurtigt til at være realistisk, mener alliance-medlemmerne. Et af stridspunkterne er bl.a, hvor stor en procentdel af benzinen kan være SAF – det vil sige bio- og/eller forureningsfrit brændstof.
(Indledningsfoto til artiklen: Beckett P / Unsplash)
Skriv et svar