SAS fik lige en forskrækkelse i sidste øjeblik, fordi flyselskabets norske kabine-personale gik i strejke i den forløbne weekend.
Den krise blev overstået i går med en ny overenskomst, så SAS står klar i dag til at lade champagne propperne knalde for en endnu vigtigere begivenhed.
Her til morgen er den konkurs-beskyttelse eller betalings-standsning nemlig overstået, som SAS har kæmpet med i to år ved en domstol i New York.
Konkurs-beskyttelsen har hjulpet SAS gennem en periode, hvor flyselskabet har ændret sin struktur og sit ejerskab.
Fremover skal det betyde, at SAS ikke længere konstant skal tale om krise, men fortælle at det er et sundt flyselskab med en fornuftig økonomi.
”Dette markerer en ny start for SAS. Selskabet genopstår som et konkurrence-dygtigt finansielt og robust selskab med en styrket kapital-struktur,” skriver SAS i en pressemeddelelse.
Den mest drastiske ændringer er, at SAS har fået nye ejere, og at SAS aktien er taget af børsen. I stedet hedder de nye ejere det amerikanske investerings-selskab Castlelake, den danske stat, flyselskaberne Air France-KLM og danske Lind Invest.
Helt ude er den svenske stat, efter at den norske allerede forlod SAS for nogle år siden. Med andre ord bliver SAS mere dansk end skandinavisk, som var flyselskabets oprindelige formål.
Københavns Lufthavn er allerede SAS’s største hjemmebane. Spændende bliver det at se, om SAS også flytter sit hovedsæde fra Stockholm til Danmark. Det ville da være det mest logiske.
SAS får samtidig en kendt dansk erhvervsmand som ny bestyrelses-formand. Det er Kåre Schulz, der har oparbejdet et ry som en hård hund efter en succesrig karriere i medicinal-branchen.
Først i Novo Nordisk og Lundbeck og siden som topchef i verdens største kopi-medicin-fabrikant Teva i Israel.
Knap kommet ud af en eksistentiel krise under Corona pandemien valgte SAS for to år siden at gå ind i en såkaldt Chapter 11 proces ved en domstol i USA.
Det er den amerikanske konkurs-beskyttelse, der langt hen ad vejen kan sammenlignes med den danske betalings-standsning.
Begge beskytter selskabet mod sine kreditorer, mens det prøver at re-organisere sin økonomi, gæld og ejerkreds.
Den proces har betydet månedlige offentliggørelser af SAS’ status, hvor man har kunnet følge selskabets forsøg på at få billigere leasing-aftaler på sine dyre fly, forhandlede med nye investorer osv.
Den proces har SAS nu overstået med succes. SAS kan igen stå på egne ben. Til lykke med det.
Både domstole i EU, USA og i Sverige har godkendt forløbet og SAS’ genoprettelsesplan.
Nu bliver det så SAS’ og topchef Anko van der Werffs opgave at bevise, om SAS igen kan være et flyselskab med overskud. Det er allerede lykkes i flere af årets måneder.
Fra den 1. september skifter SAS så også sit medlemskab i Star Alliance ud med Skyteam, hvor flyselskabets nye medejere Air France-KLM er de drivende kræfter.
Alliancerne betyder først og fremmest, af flyrejsende kan benytte deres billetter på kryds og tværs af gruppens flyselskaber. Det, der med et fag-udtryk kaldes ”code share”.
Desuden vil de næsten otte millioner Eurobonus skulle optjene point i andre selskaber end hidtil. Dog med i hvert fald én undtagelse:
Star Alliance medlemmet Singapore Airlines fortsætter sit tætte code-share samarbejdet med SAS….
(Indledningsfoto til artiklen: Ramboldheiner / Pixabay)
Skriv et svar