Efter at SAS har fået ro i økonomien, nye ejere og har skiftet medlemskab fra Star Alliance til SkyTeam, virker flyselskabet meget mere frigjort og fyldt med selvtillid.
Det viser SAS f.eks. ved at åbne mange nye ruter, love bedre service ombord på sine fly og deltage i sjove initiativer.
Et af sidstnævnte blev gennemført i dag, hvor SAS kunne fejre, at det er 70 år siden, at flyselskabet for første gang tog rejsen fra København og over Nordpolen til Los Angeles i Californien.
Tilbage i 1954 var det ikke kun en vigtig dato i luftfartens historie på grund af den nordlige rute, som intet andet flyselskab havde taget før SAS.
Det var også et klima-mæssigt fremskridt, selvom næppe særligt mange tænkte på den vinkel for 70 år siden.
Polar-ruten forkortede nemlig flyrejsen mellem Europa og USS markant i forhold til de normale vej over Atlanten. Den sparede dermed brændstof og C02 belastning med forurening fra de fire jetmotorer.
Jubilæet blev fejret på utraditionel vis på torsdagens SK931 nonstop flyvning til Los Angeles. Den lettede fra København klokken 12:23 og med en forventet landing i Californien klokken 13:58 lokal tid.
Det var nu mest SAS’ egne ansatte i Københavns Lufthavn og passagererne ombord på Airbus A350 flyet, der mærkede festivitassen.
De så bl.a. SAS’ ledelse og besætning komme cyklende gennem lufthavnen og stille op til foto under næsen på det store passagerfly.
På selve flyveturen viste SAS sine mange forskellige initiativer i bæredygtighed:
Måltider og drikkevarer blev serveret i genbrugs-materialer. Råvarerne var lokale, menuerne plante-baserede, mens de to store jetmotorer på flyet kørte med en større andel af grønt brændstof – SAF – i tankene end normalt.
Med den specielle flyvning deltog SAS også for første gang i SkyTeam alliancens ”The Aviation Challenge” – TAC.
TAC er en årlig begivenhed, hvor SkyTeam medlemmerne deltager i specielt designede flyveture, hvor selskaberne fremviser deres kvaliteter, bæredygtige initiativer og innovative strategier.
Målet er at demonstrere eksempler, der kan hjælpe med til at forandre hele luftfarts-branchen til en mere grøn og miljø-rigtig fremtid.
SAS har længe været blandt de flyselskaber, der satser stærkest på bæredygtighed:
Flyselskabet samarbejder f.eks. med den lille svenske flyfabrik Heart Aerospace om at udvikle markedets første elektrisk drevne passagerfly.
Desuden var SAS blandt de første flyselskaber til at tilbyde sine passagerer, at de kunne kompensere for deres CO2 forbrug på rejsen ved at betale en merpris, hvis penge går til et klima-projekt.
SAS som sådan vil opnå klima-balance eller net-zero niveau senest i 2050….
(Indledningsfoto til artiklen: SAS)
Skriv et svar