SAS vil gerne fortælle, at selskabet har haft et fint første kvartal af sit regnskabsår med et stigende antal passagerer her i vinter, høj aktivitet og flere nye spændende destinationer at flyve til.
Faktum er imidlertid, at SAS fortsat kører med underskud. Senest er det knap 1,5 milliarder svenske kroner eller ca. en milliard danske.
Det sker på en omsætning af 8,9 milliarder svenske kroner. Det er en stigning på over en milliard, når man sammenligner med samme periode for et år siden.
Som andre flyselskaber er SAS belastet af højere udgifter og omkostninger. De har sørget for, at underskuddet endte med at blive højere, end mange analytikere havde forventet.
Den gode nyhed for SAS er, at selskabets betalings-standsning i USA – den såkaldte Chapter 11 proces – kan afsluttes inden udgangen af marts.
Derefter vil SAS sidde med en ny ejerkreds, der omfatter den danske stat, kapitalfonden Castlelake, danske Lind Invest og flyselskaberne Air France og KLM.
En god nyhed for svenskerne, men ikke for Danmark. at SAS fortsat vil have sit hovedkvarter i Stockholm. Også, selvom Sverige har trukket sig ud som medejer af flyselskabet.
Til gengæld lover SAS, at Københavns Lufthavn fortsat skal være flyselskabets vigtigste hub – knudepunkt – med de fleste internationale flyforbindelser.
SAS ventes samtidig at flytte samarbejds-gruppe efter sommerferien. Fra Star Alliance med Lufthansa til det konkurrerende Skyteam med bl.a. KLM, Air France og Delta Air Lines.
I den kommende sommer-sæson, der åbner med udgangen af marts, vil SAS flyve til over 130 destinationer i 40 lande. Blandt dem er ni nye i Europa….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar