Her til aften genåbnede en Airbus a321 LR et markant kapitel i SAS’ historie.
Samtidig var afgangen en vigtig markering for Københavns Lufthavn, at den er på vej til fordums styrke som knudepunkt – i flysprog ”hub” – for interkontinentale ruter til og fra Nordeuropa.
For SAS er det første gang i over 32 år, at selskabet flyver direkte mellem København og New Yorks største og mest kendte lufthavn John F. Kennedy.
I den mellemliggende tid har SAS brugt den mere yderligt placerede Newark lufthavn. Den vil også fortsat blive anvendt. Faktisk dobbelt så meget.
Ruten mellem København CPH) og JFK vil blive serviceret dagligt, mens der afgår to fly om dagen mellem den danske hovedstad og Newark.
Hvor SAS i gamle dage – altså før 1990 – brugte Boeing 767-200 og -300 fly til JFK – vil det i første omgang være de nye og noget mindre Airbus AS321LR – LR står for Long Range. Flyene har plads i JFK-lufthavnens Terminal 7.
De vil flyve fem gange om ugen indtil den 29. marts, hvor de overlader ruten til de større Airbus A330-300 maskiner. De vil så tage turen frem og tilbage hver dag.
På ruten fra København til Newark bruger SAS skiftevis Airbus A321LR og selskabets flagskib på de lange ruter – Airbus A350.
SAS bliver dog ikke ene om at flyve mellem København og JFK. Amerikanske Delta Air Lines begynder også at betjene samme rute med daglige afgange fra den 2. april. Flytypen er en Boeing 767-300ER.
Delta fløj også på ruten i sommeren i sommeren sidste år, men valgte at holde pause fra september hen over vinter-perioden.
SAS er i færd med at skære sit antal af store Airbus A350 ”wide-body” fly ned for i stedet at satse på de mindre A321LR modeller med ”narrow-body”.
A321LR har kun én mellemgang og plads til 157 passagerer. De 22 er i Business Class og kan klappes ned til senge. 12 fungerer som SAS Plus – Premium Economy – mens der er plads på til 123 på Economy – hos SAS kaldt Go.
I forhold til større flytyper forurener Airbus A321LR mindre. Den bruger mindre brændstof og er derfor billigere at holde i drift.
Desuden er det mindre fly mere fleksibelt, fordi det kan indsættes på ”tyndere” ruter, hvor der ikke er passagerer nok til at fylde ”wide-bodies” op.
Den nye rute fra København fra JFK var den første overraskelse, som SAS havde i ærmet, da selskabet løftede sløret for sine trans-atlantiske sommer-planer for en måned siden.
En endnu større overraskelse var, at SAS også vil flyve nonstop mellem Aalborg og New York Newark fra sommer.
I praksis betyder det, at SAS til sommer virkelig vil vise muskler på ruter mellem Skandinavien og New York. Dem vil der snart være seks af:
- København-JFK dagligt
- København-Newark to gange om dagen
- Aalborg-Newark tre gange om ugen
- Stockholm-Newark dagligt
- Oslo-Newark dagligt
- Göteborg-Newark tre gange om ugen
Formålet med SAS’ satstninger ikke kun at lokke flere nye passagerer fra Skandinavien til at besøge New York.
SAS vil også gerne vinde/genvinde mange af de danske rejsende, som i dag flyver til USA via f.eks. London, Amsterdam, Frankfurt eller Reykjavik. bl.a. at vinde mange af de passagerer tilbage, som.
Frem til sommer-fartplanens indførelse flyver SAS nonstop mellem København og JFK på mandage, torsdage, fredage, lørdage og søndage. Afgang fra København kl. 18:25 og ankomst i New York kl. 21:30 lokal tid. Fra den 25. marts flyttes afgangen til klokken 19:20 med ankomst klokken 22:00….
(Indledningsfoto af Airbus A321LR til artiklen: SAS)
Skriv et svar