Det må gå bedre med billet-bookingerne hos SAS, for det skandinaviske flyselskab har i går sendt sit helt nye Airbuds A3231LR fly i rute to måneder tidligere end ventet.
Det skete, da SK925 forlod Københavns Lufthavn fredag kl. 11:45 for at lande ni timer senere på Washington Dulles International klokken 15:15 lokal tid.
Det splinternye Airbus A321LR fly returnerer til København som SK926 i dag lørdag og ventes at lande kl. 0715 her lørdag morgen.
SAS prikker dermed omsider hul på sin nye fremtid med mindre flytyper på de lange ruter. Det giver SAS mulighed for at servicere ruter i f.eks. USA, der ikke har passagerer nok til de store Airbus A350 eller A333 maskiner.
SAS har to styk Airbus A321LR, som har været testfløjet flere gange mellem København og USA igennem de senere måneder. Et tredje fly leveres fra Airbus senere. En endelig start på den faste rutefart med A321 er dog blevet udsat flere gange.
LR i navnet står for Long Range, og flytypen er i virkeligheden en udbygget version med større tanke af Airbus’ bestseller A320 til de korte og mellemlange ruter i Europa.
I SAS’ version har Airbussen 22 sæder i Business Class, der kan lægges helt ned. Desuden er der 12 pladser i SAS Plus, som er flyselskabets navn for Premium Econoy. Endelig kan der sidde 123 passagerer på SAS GO – Economy Class. Alt i alt altså 157 sæder.
Flyveturen fra København til Washington DC tager ni timer og 30 minutter. Det er 35 minutter længere end med det større Airbus A330-300, som det afløser.
I første omgang vil SAS flyve to gange ugentligt mellem den danske og den amerikanske hovedstad med Airbus A321LR. Om fredagen og om søndagen.
Fra sommer-sæsonens start den 27. marts udvides med ruter mellem København og New York Newark samt Boston. Til den tid vil New York og Washington afgå dagligt, mens Boston må nøjes med seks gange om ugen.
Fra den samme dato vil SAS også øge til do daglige afgange mellem København og New York. Midt på dagen indsættes de store Airbus A330-300, mens aften-afgangen håndteres med de mindre A321LR maskiner….
(Indledningsfoto til artiklen: Airbus)
Skriv et svar