Berlins relativt nye storlufthavn BER klager ofte over, at flyselskaberne svigter den tyske hovedstad til fordel for andre lufthavne som Frankfurt eller München.
Især er den gal med ruter på de lange distancer til Nordamerika, Asien og Mellemøsten, mens problemet er knap så stort med de indenlandske flyvninger.
Nu vil SAS åbenbart hjælpe Berlin ganske kraftigt. Til sommer øger SAS nemlig antallet af fly-afgange mellem Københavns Lufthavn og BER fra i øjeblikket syv om ugen til fremover 16.
Udvidelsen vil ikke kun gøre det endnu nemmere at rejse mellem den danske og den tyske hovedstad. Måske med lavere billetpriser til følge, fordi SAS har flere konkurrenter på ruten.
SAS kan også have en bagtanke med satsningen: Nemlig at lokke flere passagerer fra Berlin til Københavns Lufthavn, hvor udvalget af interkontinentale ruter er større end i den tyske hovedstad.
Dermed vil SAS angribe sin snart tidligere partner Lufthansa direkte. De to skilles, når SAS skifter fra Star Alliance samarbejdet og over til SkyTeam senere i år. Det sker i forbindelse med, at Air France – KLM køber 19 procent af SAS.
Afstanden fra den tyske hovedstad til København er ikke større end, hvis passagerer fra Berlin fløj til andre tyske lufthavne for at få en langdistance-linie, og dét ser SAS en oplagt forretnings-mulighed i.
Ud over ruten Berlin-København øger SAS også antallet af fly-afgange mellem Stockholm og den tyske hovedstad. Dog ikke så voldsomt som i København. Nemlig fra ni til ti om ugen….
(Indledningsfoto til artiklen: Ramboldheiner / Pixabay)
Skriv et svar