I går modtog SAS den første af tre bestilte A321LR fly fra Airbus. Den splinterny maskine ankom fra Airbus’ fabrik I Hamborg og landede en time senere i Københavns Lufthavn.
Airbus A321LR skal supplere den langt større Airbus A350 på SAS’ lange ruter mellem f.eks. Skandinavien og Nordamerika. LR tilføjelsen betyder Long Range. Flytypen, der i princippet er en udvidet standard A320, ventes at blive en bestseller:
Den giver nemlig mulighed for at servicere interkontinentale destinationer, hvor der ikke er passagerer nok til de store ”wide bodies” maskiner.
Rækkevidden er 7.400 kilometer, hvilket giver mulighed for både at flyve non-stop over Atlanten eller til Fjernøsten fra Skandinavien.
I SAS’ version kommer Airbus A321LR med kabinen delt op i tre klasser. Der er 22 sæder på business, 12 på “SAS Plus” og 123 på “SAS Go”. I alt 157 pladser.
A321LR er medlem af Airbus ”neo” familie af fly, hvis jetmotorer støjer 50 procent mindre og sparer 30 procent i brændstof.
Hos SAS er de monterede CFM Leap-1A motorer optimeret til at køre på mindst 10 procent bio-benzin i tankene.
SAS har i øjeblikket 76 Airbus maskiner i sin flåde, hvoraf en del i øjeblikket står på jorden på grund af begrænset trafik som følge af Corona krisen.
SAS har nu 63 fly i A320 familien – inklusive de tre nye A321LR. Dertil kommer nu Airbus A330 og fire Airbus A350 XWB modeller.
SAS har leaset de tre nye maskiner via Air Lease Corporation i USA….
(Indledningsfoto til artiklen: Airbus)
Skriv et svar