SAS-ledelsen får ikke meget tid til at slappe af efter to ugers pilotstrejke i juli. Strejken er nemlig formelt set ikke slut endnu.
Natten til i dag kom det kriseramte flyselskab så med en opdatering af sin finansielle situation som skal bruges i forbindelse med den amerikanske konkurs-beskyttelses-proces – Chapter 11 – som SAS er omfattet af lige nu.
Endelig er der da også kommet en lille positiv nyhed: I den forløbne uge var SAS igen blandt de 10 mest travle flyselskaber i Europa.
I den nye økonomi-rapport fortæller SAS, at selskabet pr. 30. juni havde 7,78 milliarder svenske kroner i kontanter.
Samtidig havde SAS en omsætning på 19,1 milliarder svenske kroner i omsætning fra 1. november 2021 til 30. juni 2022. Det sikrede aktiver op i alt 60,2 milliarder svenske kroner.
Det var de gode tal.
Problemet er til gengæld, at SAS slæber rundt på en gæld på 58,6 milliarder kroner. Det betyder, at flyselskabet er tæt på at være teknisk insolvent. Der er kun 1,6 mia. kroners forskel på de gode og de dårlige sider af regnskabet.
Den anden tikkende bombe, som SAS har hængende over hovedet, kommer igen fra piloterne. De har ganske vist stoppet deres strejke, men den nye overenskomst skal først godkendes af alle piloterne.
Ifølge det norske finans-medie E24.no er forhandlings-resultatet ude til ur-afstemning lige nu hos medlemmerne af pilotforeningerne i Norge, Danmark og Sverige.
Resultatet skal være klar natten til den 5. august. Stemmer piloterne nej – ligesom deres kolleger netop har gjort hos Lufthansa – kan en eventuel ny strejke gå i gang den 11. august.
Men så lige en god nyhed om SAS, der efter pilotstrejken er vendt tilbage i Top-10 over de største flyselskaber i Europa. I uge 30 lå SAS på en tiendeplads på den liste, som Eurocontrol laver hver uge.
Eurocontrol er bemandet med masser af flyveledere, der holder den overordnede kontrol med lufttrafikken over Europa.
SAS er nu oppe på i gennemsnit 559 flyafgange i døgnet. Det er en flot fremgang på 43 procent i forhold til ugen før.
Det med stor afstand travleste flyselskab i Europa er fortsat Ryanair, der havde over fem gange flere afgange om dagen end SAS – nemlig 2.984.
Her er Eurocontrols Top-10 liste over de største flyselskaber i uge xxx:
- Ryanair – 2 984 afgange i døgnet
- easyJet – 1.597 afgange
- Turkisk Airlines – 1.512
- Air France – 1.101
- Lufthansa – 1.017
- Wizz Air – 794
- KLM – 775
- Vueling – 710
- British Airways – 681
- SAS – 559 afgange i døgnet
Eurocontrols hitliste viser tydeligt, hvilke flyselskaber der har måttet skære voldsomt ned i deres trafik på grund af personale-mangel og kaos i lufthavnene: Lufthansa, British Airways og KLM plejer at ligge meget højere i Top-10.
Ifølge Eurocontrol er lufttrafikken nu på 88 procent af niveauet fra 2019 – før Corona pandemien. SAS ligger noget lavere med kun 72 procent.
Eurocontrols oversigt fortæller i øvrigt også, at Europas luftrum var fyldt med 30.718 fly i døgnet i uge 30, der gik fra den 25. til den 31. juli.
Europas fem travleste lufthavne i den uge var:
- Istanbul (IGA) – 1.335 starter og landinger i døgnet
- Paris Charles de Gaulle – 1.283
- Amsterdam Schiphol – 1.207
- London Heathrow – 1.097
- Frankfurt – 1.053
Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar