SAS kommer til at flyve ind i uroligt vejr, og udsigten til turbulenser er ikke blevet mindre af de udmeldinger, som flyselskabets nye topchef er kommet med i sit første interview med et stort danske medie.
Anko van der Werff erklærer lige ud til Jyllands-Postens ”Finans”, at SAS fortsat kæmper for sin overlevelse. Den eneste udvej er at gøre organisationen billigere. Med andre ord skal lønninger og udgifter ned.
”Når jeg ser, hvordan markedet er nu, hvordan vores kunder ændrer sig og på størrelsen af vores gæld, står det fuldstændig klart for mig, at vi er nødt til at ændre SAS, så vi har en fremtid,” forklarer hollænderen.
Han tiltrådte i SAS for tre måneder siden, efter at den hidtidige adm. dir. Richard Gustafson valgte at forlade luftfarten til fordel for et topjob i den svenske industri-koncern SKF.
Van der Werff kom fra det sydamerikanske flyselskab Avianca, som han i flere omgange har været med til at redde fra afgrundens rand.
Med andre ord er hollænderen en erfaren krisemanager. Evner, som han får rigeligt brug for hos SAS. Det skandinaviske flyselskab er tilsyneladende i dårligere forfatning efter Corona end mange andre større flyselskaber, som SAS konkurrerer med.
Rivaler som Lufthansa, Ryanair eller British Airways har travlt med at fortælle, at det går stærkt fremad efter pandemien – og at man er tæt på de gode tider fra før Corona.
Det er helt andre toner, man nu hører fra SAS: Flyselskabet skal gøres mere konkurrence-dygtig, hvis det skal nå at blive ældre end de 75 år, som SAS fylder i år.
SAS er f.eks. hårdere ramt end de fleste andre, fordi forretningsfolk vil rejse mindre end før. De holder video-konferencer online i stedet for at rejse til fysiske møder.
SAS har samtidig dyrere overenskomster end konkurrenterne og har måttet stifte en stor milliard-gæld under Corona for at holde luft under vingerne.
Det første udspil fra Anko van der Werffs side har været at dele SAS op i tre flyselskaber:
Det ”gamle” SAS skal fortsat servicere de lange ruter til f.eks. USA og Asien, som SAS traditionelt har tjent mange penge på.
Det nye SAS Connect skal flyve i Europa og på de større ruter i Skandinavien. Her skal SAS Connect kaste sig ud i direkte konkurrence med lavpris-selskaber som Ryanair, Wizz Air, easyJet, Norwegian, Skyr eller tyske Eurowings, der for nylig udpegede Stockholm som sin nye skandinaviske base med masser af billige ruter sydpå.
Det tredje selskab SAS Link skal fokusere på regionale ruter, hvor man kan indsætte mindre flytyper for at holde udgifterne nede på et minimum.
SAS’ topledelse har lagt ud med, at piloter og kabine-personale i hvert fald skal gå ned i løn i Connect og Link.
Det har allerede ført til de første demonstrationer i Københavns Lufthavn, og den nye udmelding fra topchefen i ”Finans” vil sikkert føre til mange flere. Måske endda til strejker, som kan være livstruende for det svækkede flyselskab.
Anko van der Werff vil derfor snarest indkalde de SAS-ansattes større fagforeninger, der skal sikre ”fleksibilitet, effektiviseringer og lavere omkostninger.” Forhandlingerne skal være overstået om senest tre måneder.
Ifølge Danmarks Radio er piloternes formand Henrik Thyregod interesseret i at finde en løsning for det personale, som ”SAS har opsagt og lovet genansættelse (efter Corona.”
Under pandemien fyrede SAS knap halvdelen af sit personale – i alt 5.000 mennesker. Samtidig gav den danske og svenske stat flyselskabet en hjælpepakke på ni milliarder kroner….
(Indledningsfoto til artiklen: Theo Eilertsen Photography / Unsplash)
Skriv et svar