SAS har mange typer hovedpine at slås med for tiden:
Der mangler mange milliarder kroner i kassen for at få det store selskab til at løbe rundt. En omfattende spareplan til over 14 milliarder skal helst gennemføres snart.
Piloter og flyteknikere truer med at strejke, og piloternes fagforening snakker tilsyneladende med SAS’ ærkerival Ryanair om et fremtidigt samarbejde.
Dertil kommer, at flypassagererne slet ikke er vendt tilbage til SAS som hos mange andre flyselskaber i Europa.
Lige nu har SAS ingen problemer med at fylde sine fly, men det skyldes, at det er højsæson, og SAS har streget 4.000 afgange her hen over sommeren.
Situationen er altså alvorlig. Også fordi den megen negative omtale i medierne i de senere uger og måneder har savet på SAS’ engang så fine image:
Ifølge en ny analyse fra YouGov tænker kun 19,4 procent af skandinaverne i dag på SAS, når de skal bestille en flybillet. I begyndelsen af dette år var tallet 10 procent højere!
Selv de 29,4 procent fra januar er ikke just imponerende, når SAS gerne vil betragtes som Skandinaviens førende flyselskab.
Den nye måling er del af YouGov’s omfattende BrandIndex, hvor analysefirmaet hver dag interviewer forbrugere om flere hundrede varemærkers kvalitet, værdi for pengene og renommé. Også hvorvidt man vil anbefale mærket til andre eller selv gerne vil arbejde for den pågældende virksomhed.
Ved årsskiftet havde SAS en ”mærke-sundhed” på plus 24,3 i Danmark og plus 26,9 i Sverige. Den er nu dykket med over 10 points til +12,5 hos danskerne og +11,8 hos svenskerne.
Nordmændene har tabt endnu mere tillid i SAS. Her lå mærke-sundheden på plus 26.9 for seks måneder siden. Nu er den styrtet ned på minus 2,3 points….
(Indledningsfoto til artiklen: Glenn Gustafsson / Pixabay)
Skriv et svar