Det er åbenbart ikke kun British Airways, der har det med at flyve til andre lufthavne end egentlig planlagt. SAS kan også deltage i den leg.
I torsdags (den 11. april) skulle en Airbus A319 flyet SK2961 egentlig flyve fra København til Firenze i Italien.
Navigations-computeren ombord kendte imidlertid ikke Firenze. Derfor måtte piloterne flyve til den nærmeste lufthavn i nærheden. Det blev Bologna, der ligger 80 kilometer borte.
Landingen i den forkerte lufthavn var kulminationen på en helt igennem dårlig dag for de SAS passagerer, der havde valgt at flyve til Toskanas hovedstad.
Flyet afgik nemlig med over en times forsinkelse fra København. Oppe i luften fortsatte de uheldige omstændigheder, da piloterne ville indprogrammere destinationen for deres rejse. Airbus’ computer kendte slet ikke Firenze.
Ligesom på navigatoren i en bil eller på mobiltelefonen indtaster piloterne det sted, deres fly skal lande. Det sker i det såkaldte Flight Management System.
Her lagrer ikke kun mål-lufthavnen, men også rutepunkter (”way points”), som autopiloten bruger til at flyve efter.
Computeren indeholder også informationer om, hvilke ”motorveje” i luften som piloterne skal følge for at komme bedst muligt til deres bestemmelsessted.
Endelig rummer Flight Management Systemet også landings-tilladelser til de planlagte lufthavne. Uden dem kan flyet ikke bare sådan sætte hjulene på asfalten i en lufthavn.
SAS formoder en menneskelig fejl ved indprogrammeringen af flyets computer. Ingen passagerer var i fare undervejs, og de rejsende blev informeret om ændringen i fartplanen allerede, da SK2961 lettede fra København.
For ikke at aflyse hele afgangen besluttede SAS at omdirigere sit Airbus A319 fly til den nærmeste lufthavn i forhold til Firenze.
Det blev Bologna. Her landede SAS flyet uden problemer, og passagererne kunne fragtes videre til Firenze med bus. Nogle timer forsinket og en oplevelse rigere.
Episoden med den forkerte lufthavn hos SAS er allerede den anden på kort tid, som har ramt den civile luftfart i Europa.
For en måned siden gik det også helt galt med navigationen for et British Airways fly fra London. Det skulle egentlig være landet i tyske Düsseldorf, men endte i Edinburgh i Skotland.
Her skyldtes fejlen antageligt rod i papirerne, som piloterne bruger til at programmere flyets computer.
Modsat SAS sørgede British Airways dog ikke for at informere passagererne om fejlen undervejs. De opdagede først, at de var endt i Skotland i stedet for Tyskland, da kabine-personalet over højttalerne meldte ”Welcome to Edinburgh” kort efter landingen….
Skriv et svar