Sammen med Island og Norge var Færøerne de første steder, danskerne måtte rejse hen, da grænserne blev meget forsigtigt åbnet igen her i foråret.
Nu får færingerne et ordentligt gok i nødden af SAS, der har besluttet at lukke sin rute fra København til Færøerne fra den 1. oktober.
Lukningen er officielt kun for vinter-sæsonen, men færingerne frygter, at den kan blive permanent. SAS er jo inde i seriøse nedskæringer, fordi flytrafikken stadig er kriseramt efter Corona.
Med SAS’ på gensyn vil ruten mellem København og Vagar lufthavnen ved Thorshavn kun blive serviceret af Færøernes eget flyselskab Atlantic Airlines.
Her lover man, at billetpriserne ikke vil stige som følge af SAS’ exit, og Atlantic kunne fristes til at udnytte sit nyvundne monopol til at tjene lidt ekstra.
Ifølge online portalen ”Guide to Faroe Islands” vil SAS’ beslutning betyde et markant fald i indtægterne for Vagar Airport og Færøernes turist industri generelt.
SAS har nemlig en enorm betydning for Færøernes turist-industri. Siden rutens genåbning i juni har SAS transporteret 80 procent af alle udenlandske rejsende til øerne oppe i Nordatlanten.
Desuden har SAS’ ankomst på ruten betydet, at Atlantic Airways satte sine billetpriser ned med 40 procent. Inden da havde Atlantic været det eneste flyselskab med en rute til og fra Færøerne.
Det færøske medie fortæller også, at SAS’ stop på ruten skyldes to ting:
Dels er det et fald i efterspørgslen som følge af den nye, anden bølge af Corona. Dels skal SAS være utilfreds med, at flyselskabet fra 1. oktober skal betale for passagerernes Corona tests i den færøske lufthavn.
Corona smitten er stort set under kontrol på Færøerne, fordi hver eneste passager bliver testet for Corona ved ankomsten i Vagar lufthavn.
SAS har dog også ret i, at interessen for rejser til Færøerne er faldet meget på det seneste . Det sker efter et turist-boom I de senere år.
Passagertallet i Vagar Airport var på 424.281 i 2019. Det er over dobbelt så mange som i 2011…..
(Indledningsfoto til artiklen: Vagar Airport)
Skriv et svar