(Opdateret) Her tirsdag morgen lagde den svenske regering en bombe ved at erklære, at den ikke vil poste flere penge i SAS.
Regeringen omkring erhvervsministerKarl-Petter Thorwaldsson erklærede samtidig, at den støtter SAS’ spareplaner på 7,5 milliarder svenske kroner og intentioner om at skaffe ny kapital via aktie-udstedelse.
Men det er jo dejligt uforpligtende at sige, når man ikke selv skal eller vil deltage.
Tværtimod siger den svenske regering, at den ikke vil være medejer af SAS på længere sigt og altså vil trække sig ud af det ”sorte hul”, som det skandinaviske flyselskab har været igennem de senere år. Ikke mindst efter Corona, hvor SAS slet ikke er kommet ud af starthullerne som de fleste andre flyselskaber.
Presset ligger nu på den danske regering, der ligesom Sverige er hovedaktionær i SAS med 21,8 procent. Under Corona postede Christiansborg flere milliarder kroner i SAS for at redde selskabet.
Den danske regering har endnu ikke reageret offentligt, men bliver nødt til at gøre det hurtigt. SAS’ aktier vil formentlig styrtdykke efter den svenske udmelding, og uroen blandt SAS’ personale vil sprede sig endnu mere, end den allerede er.
Sveriges halve farvel til SAS er pikant af flere årsager:
SAS har altid været mere svensk end dansk og norsk. Hovedsædet ligger i Stockholm, og bogstaverne SAS er ofte spøgefuldt blevet oversat med ”svenske alle sammen.”
Så sent som i pinsen lod den norske regering sive, at den måske var interesseret i at vende tilbage som medejer af SAS. I hvert fald var nordmændene villige til at hjælpe SAS økonomisk. Norge ejede tidligere en stor aktiepost i SAS på linie med Sverige og Danmark, men solgte dem for nogle år siden.
I de senere dage har der verseret en masse rygter i finanskredse om, at udenlandske investorer viser interesse i at købe SAS. Måske det kan blive alvor, før nogen havde regnet med det.
Ifølge den svenske erhvervsavis “Dagens Industri” skulle det være en gruppe af finans-firmaer fra udlandet, som skulle pusle med et overtagelses-tilbud og bagefter afnotere SAS fra børserne.
Den svenske regering siger i øvrigt ikke, at den vil trække sig ud af SAS her og nu, men på længere sigt. Alene den udmelding lægger pres på både SAS og de øvrige aktionærer.
Formentlig kan udmeldingen også presse fagforeningerne – først og fremmest piloter og kabine-personale – hvis forhandlinger med SAS’ ledelse er gået i stå.
Med udsigten til slet ikke at have en arbejdsplads kan få selv den mest hårdkogte forhandler til at bløde op.
At SAS’ topchef Anko van der Werff forleden sagde, at flyselskabet kunne være tvunget til at gå i betalingsstandsning, hvis ikke piloter og andre faggrupper gav sig i lønforhandlingerne, var tilsyneladende ikke nok.
Ved den svenske regerings pressemøde her til morgen forklarede erhvervsminister Karl-Petter Thorwaldsson blandt andet:
”I den senere tid har flymarkedet været under store forandringer. Mange nye aktører er kommet til, både indenrigs og udenrigs, og flere lavprisselskaber har presset markedet. Markedet er helt enkelt et andet, end da staten gik ind som ejer i SAS. Siden årtusindskiftet har staten ved flere lejligheder tilført SAS kapital. Totalt drejer det sig om cirka 8,5 milliarder svenske kroner i fire forskellige pakker, senest under pandemien.”
SAS ledelsens spareplan – SAS Forward – går bl.a. ud på at skære flyselskabets omkostninger ned med 7,5 milliarder svenske kroner, så SAS igen kan blive konkurrence-dygtig.
I den forbindelse skal bl.a. piloternes alt for høje lønninger i sammenligning med andre flyselskaber sættes ned, hvilket de ældre piloter med den bedste hyre naturligvis er imod.
SAS-ledelsens første skaktræk var at dele flyselskabet op i tre. Det gamle SAS skulle kun håndtere de lange, interkontinentale ruter. SAS Link og SAS Connect skulle så overtage de korte regionale og de lidt længere europæiske ruter. De to nye flyselskaber kan ansætte nyt og udenlandsk personale til lavere lønninger og dårligere arbejdsbetingelser.
SAS’ ledelse svarer her til formiddag på den svenske erhvervsministers udspil. Det lyder lidt som et farvel:
”SAS vil gerne udtrykke sin taknemmelighed for den støtte, som den svenske stat har givet SAS gennem årene. Under pandemien var statens hjælp en absolut nødvendighed for flyselskabets overlevelse.”
”Den svenske regerings meddelelse i dag om at konvertere sit tilgodehavende til SAS aktier er et vigtigt skridt for, at selskabets transformations-plan SAS Forward bliver en succes….”
(Indledningsfoto til artiklen: SAS)
Skriv et svar