Da Ryanair for en uge siden – som første flyselskab i Europa – begyndte at oplyse om sine flys CO2 belastning af miljøet, opfordrede vi her på Trends & Travel til, at andre flyselskaber skulle danne trop.
De fleste flyselskaber har nemlig travlt med at prale af deres klima-mæssige indsats – f.eks. gennem køb af mindre forurenende passagerfly. Reelle tal kommer dog sjældent på bordet.
I sin rapportering af trafiktal for maj måned tager SAS et lille forsigtigt skridt i den retning. Nogle få CO2 tal bliver offentliggjort i en side-bemærkning, men slet ikke så åbenlyst som hos Ryanair.
Ryanair fortalte f.eks, at selskabets CO2 belastning pr. passager pr. kilometer er 67 gram. Gennemsnittet for Europas største flyselskaber er 120 gram. Bl.a fordi de bruger ældre fly og ikke er så gode som det irske lavpris-selskab til at sælge alle deres sæder.
SAS oplyser mere beskedent, at CO2 belastningen i maj var faldet med 0,7 pct. i forhold til samme måned for et år siden.
Det burde den da også være, al den stund SAS er i fuld gang med at afløse sine gamle og osende maskiner med nye og mere miljø-rigtige neo-fly fra Airbus.
Til gengæld afslører SAS kun, hvor stor en del af sine flybilletter der bliver klima-kompenseret. Ikke hvor meget CO2 belastningen er pr. passager.
SAS betaler et beløb til et grønt klima-projekt for 39 pct. af sine solgte sæder. Det gør intet andet flyselskab i verden.
Graver man tilbage til SAS’ seneste årsregnskab, finder man et CO2 tal på 95 gram pr. passager-kilometer. Med andre ord ligger SAS midt imellem Ryanair og f.eks. Lufthansa, British Airways eller KLM / Air France.
Passagertal faldt 10 pct.
Pilot-strejken i begyndelsen af maj kostede SAS mange penge og mange passagerer. Selvom arbejds-nedlæggelsen kun påvirkede de to første dage af sidste måned, måtte SAS aflyse 1.200 afgange og lade 100.000 passagerer finde andre måder at komme afsted på.
SAS’ belægning faldt samtidig med 2,7 pct til 71,3 pct. Den kan være kraftigt medvirkende til, at CO2 tallene ligger så meget dårlige end Ryanairs.
Irerne havde nemlig solgt 96 pct. af sine sæder i maj. Det er 25 pct. flere end SAS. CO2 målingerne bliver bedre, jo flere passagerer man kan fordele dem på i et givent fly.
I maj havde SAS 2,4 millioner passagerer, hvilket er 10 pct. færre end i samme måned for et år siden.
Det største fald kom på de interkontinentale ruter med 10,3 pct. De lange flyvninger til f.eks. USA og Asien tager SAS sig selv af – og med egne piloter.
På de nordiske, europæiske og indenlands ruterne bruger SAS ofte andre flyselskaber som underleverandører. Derfor var de ikke nær så hårdt ramt af pilotstrejken.
De europæiske ruter gik således tilbage med 5,3 pct (ASK)og de nationale indenrigs med kun 2,6 pct i maj….
Skriv et svar