SAS har for en gang skyld sikret sig positive overskrifter i alverdens medier, efter at det skandinaviske flyselskab fra i morgen – og som det første i verden – begynder at sælge billetter til flyrejser med eldrevne passagerfly.
Det interessante er ikke kun, at man kan komme ud at flyve elektrisk fra 2028. Interessant er også, at SAS sælger billetter til et fly, som slet ikke eksisterer endnu.
Det svensk-udviklede Heart ES-30 fly, som SAS vil bruge til verdens tre første elektriske ruteflyvninger, bliver nemlig først færdig i 2028.
Det venter ledelserne i en stribe flyselskaber på med længsel, for Heart Aerospace har allerede sikret sig en imponerende kundeliste til ES-30 maskinen.
Ud over SAS tæller den bl.a. kendte flyselskaber som United Airlines fra USA, Icelandair, BRA fra Sverige, Sounds Air fra New Zealand og Air Canada.
Selve elflyet får plads til 30 passagerer fordelt på ti sæderækker. Med andre ord er Heart ES-30 meget mindre end de fly, SAS normalt anvender. Ombord er også et lille køkken og et toilet.
Rækkevidden sætter imidlertid grænser for, hvor man kan flyve hen. Kun 200 kilometer kan Heart-nyheden komme med rent elektrisk drift.
Flyver man hybrid med en blanding af el og bio-brændstof, øges rækkevidden til 400 kilometer med 30 passagerer ombord. Nøjes man med 25, kan man komme 800 kilometer som hybrid.
De tre første elektriske flyveture vil blive fordelt på en hver til Danmark, Sverige og Norge. Hvorfra og hvortil flyvningen går, oplyser SAS ikke.
Med andre ord er det lidt som i lotteriet, når man fra i morgen torsdag køber en flybillet til en af verdens første flyvninger i et elfly med betalende passagerer ombord.
Prisen pr. billet er fastlagt til 1.946 danske kroner. Netop dét beløb er valgt, fordi 1946 var året, hvor SAS gik i luften som flyselskab.
Interesserede kan stille sig i kø fra i morgen, hvor online-salget begynder præcist klokken 12 via dette link. Man kan maksimalt bestille to pladser.
De i alt 90 billetter skal nok blive udsolgt på få minutter. Også selvom køberen ikke aner, hvor den elektriske rejse går hen.
Køberne behøver dog ikke lægge pengene ud allerede fem år i forvejen. Regningen skal først betales senest 30 dage, før flyveturen foregår. SAS undlader også at tage gebyrer for bookingen….
(Indledningsfoto til artiklen: SAS)
Skriv et svar