SAS er åbenbart enig med rejsebranchens spåmænd om, at det på kort sigt er bedst at satse på ferie- og fritids-publikummet.
Det vil vende hurtigere tilbage i flyene efter Corona end forretnings-mændene m/k, der ellers traditionelt har haft størst interesse for SAS.
Resultatet vil man allerede kunne se hos SAS om kort tid. Ruter og afgange vil i langt højere grad end før være tilpasset skandinavernes lyst til ferierejser.
Tilsyneladende er SAS dog ikke parat til at bygge sine fly om indvendigt. Hos Lufthansa vil man således skære Business Class ned for at gøre plads til flere feriegæster på billige Economy sæder.
I hvert fald nævner SAS’ topchef Rickard Gustafson ikke tyskernes planer med et ord i sine kommentarer til SAS regnskab for første kvartal, der blev offentliggjort her til morgen.
Her understreger flyselskabet står klar med en model, som giver et bedre sæson-tilpasset rute-udbud. Ruter og tidstabel vil være tilpasset både fritids- og forretnings-rejser.
I praksis betyder det, at SAS vil tilbyde flere direkte afgange fra Skandinavien til de populære ferie-destinationer langs Middelhavet.
Som ventet præsenterede blodrøde tal. Resultatet før skat endte med et minus på 1,9 milliarder svenske kroner. Det er godt 1,4 milliarder danske.
Omsætningen i det seneste kvartal nåede 2,3 milliarder svenske kroner – ca. 1,7 mia. danske. Det er 76 procent lavere end i samme periode for et år siden.
SAS er i fuld gang med en rekonstruktion for at overleve Corona. Krisen er dog langt fra overstået, og de næste måneder bliver hårde at komme igennem – advarer Gustafson.
Situationen kommer ikke til at ligne „normalen” bare en lille smule før tidligst i 2022. Det kan selv en hurtig udrulning af Corona vacciner ikke gøre den store forskel på.
(Indledningsfoto til artiklen: Jakob Søby / Unsplash)
Skriv et svar