København – Palma de Mallorca – København.
Det er ruten i dag, når SAS siger farvel til sin sidste Airbus af typen A321 Ceo. Dermed skrives nok en side til det skandinaviske flyselskabs lange historie.
Oprindeligt havde SAS otte eksemplarer af Airbus A321-200, der må have tjent deres penge hjem flere gange.
Flyene nåede nemlig at blive 21,5 år gamle i gennemsnit, inden de bliver sendt på pension. Den holdes i ”Pinar Airpark” i den amerikanske ørkenstat Arizona.
Her står hundreder af ældre passagerfly og venter på at blive skrottet. Nogle af dem når dog at blive solgt til et andet flyselskab som brugt i stedet for at blive dødsdømt.
Til sidst havde SAS tre af de aldrende Airbusser tilbage. To af dem blev trukket ud af drift i den forløbne uge, mens den sidste på 22 år og med kendings-bogstaverne OY-KBK får lov til en sidste gang at flyve sommerferie-danskere frem og tilbage fra Mallorca i dag.
Afskeden med de gamle Airbus A321 Ceo maskiner betyder dog ikke et til selve flytypen. SAS bruger i stedet de nyere Airbus A32 LR typer, der kan flyve meget længere.
De relativt små passagerfly bruger SAS i dag til sine lange ruter over Atlanten. De gør det muligt at flyve nonstop fra København, Aalborg og Göteborg til f.eks. de to New York lufthavne JFK og Newark.
I kabinen er de nye og de gamle A321 også helt anderledes. Hvor “pensionisterne” havde 200 sæder på Economy Class, er de nye LR-typer udstyret med 123 Economy, 12 Premium Economy og 22 Business Class pladser.
Dertil kommer, at SAS også råder over 60 Airbus A320neo til de korte og mellemlange distancer. Yderligere 19 af denne flytype er bestilt hos Airbus.
Endelig bruger SAS stadig seks ældre Boeing 737-700, fire små Airbus A319-100 og 11 Airbus A320-200, hvoraf to flyver hos datterselskabet SAS Connect. Boeingerne ventes at blive sendt på pension inden udgangen af i år….
(Indledningsfoto til artiklen: Miguel Angel Sanz / Unsplash)
)
Skriv et svar