EU er åbenbart ikke helt tilfreds med den statsstøtte, som Danmark og Sverige gav SAS under Corona pandemien.
Statsstøtten på over en milliard euro var meget vigtig i SAS’ overlevelse, der stadig ikke er helt plads.
SAS befinder sig nemlig fortsat i en amerikanske betalings-standsning og søger i øjeblikket efter en ny køber, der formentlig skal eje det kriseramte flyselskab side om side med den danske stat.
EU-Kommissionen oplyser i en pressemeddelelse i dag, at man vil lade sine konkurrence-specialister med danske Margrethe Vestager i spidsen vurdere statsstøtten til SAS en ekstra gang.
Det sker, efter at EU-Domstolen den 23. maj erklærede en tidligere godkendelse fra 2020 for ugyldig.
EU-Kommissionen siger, at den som udgangspunkt er af den opfattelse, at statshjælpen til SAS, der havde form som en rekapitalisering af selskabet, var og er i overensstemmelse med EU’s regler og de betingelser, som er fast i de midlertidige Corona ramme-bestemmelser.
Der er dog nogle detaljer, som skal undersøges nærmere. Det er bl.a. et fravær af en såkaldt ”step-up” mekanisme eller en alternativ løsning med samme virkning.
En step-up mekanisme skal sikre, at Danmark og Sverige modtaget et tilstrækkeligt afkast for deres investering. Stats-hjælpen må altså ikke være en foræring til SAS.
Desuden skal SAS have et incitament til at tilbagekøbe de aktier så hurtigt som muligt, som Danmark og Sverige har erhvervet.
Mange europæiske flyselskaber modtog statshjælp under Corona pandemien. De fleste inklusive Lufthansa har tilbagebetalt pengene, mens SAS er et særtilfælde, fordi selskabet stadig er insolvent og derfor ikke kan betale sin gæld.
EU-Kommissionen sigter efter at have en endelig afgørelse på plads i denne sag i de kommende måneder.
Inden da kan SAS næppe afslutte forhandlinger med nye eksterne investorer, som kan give flyselskabet en ny fremtid….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar