Når man ikke kan sende sine fly på vingerne fyldt med passagerer, mangler der hurtigt penge i kassen. Med andre ord har COVID-19 været en dyr fornøjelse for SAS.
Det fælles-nordiske flyselskab præsenterede her til morgen både resultaterne for det seneste kvartal og for halvåret november 2019 til april 2020. SAS kører med et forskudt regnskabsår.
I perioden februar, marts og april har Corona virussen for alvor ramt SAS og alle andre flyselskaber i Europa. Omsætningen næsten halveredes, og underskuddet blev 933 millioner svenske kroner – ca. 708 mio. danske – værre end i samme periode for et år siden.
I de tre måneder, hvor i hvert fald marts og april blev præget af COVID-19 faldt SAS’ omsætning fra 9,872 mia. svenske kroner – knap 7,5 milliard danske – til 5,264 mia. svenske kroner – knap fire milliarder danske. På bundlinien stod et minus på 3,470 milliard svenske kroner – ca. 2,6 mia. danske.
I de famøse tre måneder måtte SAS sende 90 procent af sine ansatte hjem og varsle fyring af 5.000. Det skete på trods af, at SAS fik økonomisk hjælp fra regeringerne i både København, Stockholm og Oslo.
Under Corona krisen har SAS kun opretholdt indenrigs-ruter i Norge og Sverige samt mellem de skandinaviske hovedstæder.
Det betød bl.a, at SAS havde 96 procent færre passagerer og 94 procent færre afgange end normalt i april måned. Derudover havde SAS for første gang i historien ingen internationale flyvninger.
Ser vi på tallene for hele det seneste halvår, faldt SAS’ omsætning med over fire milliarder svenske kroner – sammenlignet med samme periode for et år siden.
Flyselskabet havde således indtægter på 14,971 milliarder svenske kroner – ca. danske – mod 19,276 mia. svenske kroner i 2018/2019. Resultatet blev et underskud på 4,331 mia. svenske kroner mod minus 1,402 milliard for et år siden. Underskuddet i danske kroner er på ca. milliard.
I sin regnskabs-meddelelse nævner SAS, at selskabet er i gang med konstruktive diskussioner med sine største ejere om en plan for rekapitalisering. SAS får hårdt brug for likvider og genopbygning af egenkapitalen, når selskabet begynder på sit comeback i næste uge.
I går kunne SAS således fortælle, at en række flyruter blev gen-åbnet i juni. I Danmark er det bl.a. ruten mellem København og Aarhus. Desuden begynder SAS igen at flyve mellem København og New Yorkhicago samt Amsterdam.
Trods de små fremskridt regner SAS’ topchef Rickard Gustafson ikke med, at forretningen vil være tilbage på niveauet før Corona krisen før om to år i 2022.
Efterspørgslen efter billetter vil komme tilbage til indenrigs-ruterne først. Derefter kommer de inter-skandinaviske og europæiske ruter. Fuldt belagte afgange på ruterne til USA og Asien vil være de sidste i rækken.
Foreløbig starter SAS blødt og indfører samtidig nye skrappe regler for at mindske risikoen for Corona smitte på flyrejserne:
Passagerer placeres f.eks. med så stor social afstand som muligt. De skal have ansigts-masker på og må kun tage meget begrænset håndbagage med ombord.
SAS har selv fjernet alle ikke-nødvendige løse ting på flyet. Desuden rengøres og desinficeres flyene så ofte som muligt….
(Indledningsfoto til artiklen: Glenn Gustafsson / Pixabay)
Skriv et svar