(Opdateret) De 15 dages pilotstrejke i juni og juli kom til at koste SAS mere end først antaget. Den førte til 4.000 flyaflysninger, der gik ud over 380.000 passagerer. I danske kroner og ører kostede strejken ca. en milliard.
Det fremgår af SAS’ regnskab for tredje kvartal, som blev offentliggjort her til morgen. Det indeholder også nogle enkelte positive detaljer:
Således håber SAS på, at sommeren 2023 bliver rigtig god. I hvert fald regner flyselskabet med at skulle hyre og genansætte op imod 1.000 medarbejdere inden da.
Tallene fra det forskudte regnskabsår viser et underskud før skat på knap to milliarder svenske kroner i maj, juni og juli – svarende til ca. 1,4 milliarder danske. Det er 600 millioner svenske kroner mere end i det tilsvarende kvartal for et år siden.
Kigger man på tallene for de seneste ni måneder – fra november til juli – fløj SAS med et underskud på hele 6,1 milliard svenske kroner eller godt 4,3 mia. danske.
2Omsætningen i perioden nåede knap 21,8 mia. svenske kroner. En markant stigning på 13 milliarder i forhold til samme tidsrum et år tilbage.
Flere positive ting er der også at finde i SAS’ nye kvartals-regnskab. For eksempel, at flyselskabet havde 30 procent flere passagerer. Det højeste antal siden før Corona.
Det lykkedes samtidig SAS at sælge otte af ti sæder ombord på sine fly, hvilket gav en belægningsgrad på 78 procent. Det er 11 procent bedre end for et år siden.
På den anden side skar SAS over 4.000 afgange ud af sit sommer-program. De skal lægges oven i de 4.000, der blev aflyst som følge af pilotstrejken. Med andre ord har der været mange tusinde færre SAS fly i luften end normalt.
I juli gik SAS ind i en betalings-standsnings-lignende proces – Chapter 11 – ved en amerikansk domstol. Den skal give flyselskabet den nødvendige ro til sin omfattende restrukturering og komme på benene igen med nye investorer og ejere.
Som led i denne SAS FORWARD proces optog SAS et meget omdiskuteret og dyrt lån på 700 millioner dollars hos Apollo Global Management. Dette lån mangler dog godkendelse hos den amerikanske Chapter 11 domstol i New York.
Endelig understreger SAS, at selskabet fortsat vil styrke sine ruter over Atlanten til USA og Canada, mens fremtiden i Asien stadig er et stort spørgsmålstegn.
I den kommende vinter-periode vil SAS agere forsigtigt på grund af de mange usikkerheder, der præger verden.
Til gengæld ser SAS meget mere optimistisk på sommeren 2023. I den forbindelse venter flyselskabet at ansætte og genansætte et betydeligt antal medarbejdere for at kunne håndtere en stærkt øget efterspørgsel- Rygterne taler om 1.000 nye ansatte
(Indledningsfoto til artiklen: Adrian Westphal / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar