Det er måske en smule at stramme den med en påstand, om at SAS vender tilbage til New York, når det skandinaviske flyselskab åbner en ny rute fra København til John F. Kennedy lufthavnen den 9- februar næste år.
JFK betragtes dog meget mere som New Yorks lufthavn end Newark, som SAS hidtil har brugt som base for flyvninger til USA’s største by.
Rent geografisk ligger Newark nemlig meget tættere på New Yorks hjerte Manhattan end JFK. Henholdsvis 14 og 26 kilometer.
Never mind. Nyheden er dog reel, for SAS har ikke fløjet fra København til JFK siden 1989 – altså 33 år. Dengang flyttede SAS fra JFK til Newark.
Nyheden er også interessant, fordi det kun er en uge siden, at Delta Air Lines meddelte, at man forlængede sin sommerrute mellem København og JFK frem til den 8. januar.
Med andre ord bliver der kun et tomrum på en måned, hvor danskere må nøjes med en direkte rute til New York via Newark.
SAS opgiver nemlig ikke Newark. I stedet vil SAS flyve til begge lufthavne, hvilket giver danskerne et godt valg, alt efter hvor de skal hen i New York. Desuden er udvalget af videre ruter til andre dele af USA forskellig i JFK og New York.
Endelig får Københavns Lufthavn omsider opfyldt sit længe nærede ønske om at få flere interkontinentale ruter til de vigtige storbyer i verden.
Det betyder nemlig, at København fra februar vil have hele tre forskellige nonstop ruter til New York. To fra SAS og en enkelt fra Delta. Det amerikanske flyselskab genoptager nemlig sine flyvninger efter en kort pause.
Derudover er New York traditionelt den klart største langdistance destination for flyvninger til og fra den danske hovedstad.
SAS vil indledningsvis bruge sine relativt små Airbus A321 LR fly til den nye LFK rute. Fra sommer-programmets start regner SAS med så mange passagerer, at man udvider med de større Airbus A330-300 maskiner og afgange alle ugens dage.
Fra den 9. februar ”nøjes” SAS med at flyve fra København til JFK fem gange om ugen. Det sker med aften-afgange fra Københavns Lufthavn klokken 18:25.
I JFK placeres SAS i Terminal 7, hvor man kommer i selskab med bl.a. British Airways, Icelandair, Iberia, ANA fra Japan og LOT fra Polen.
Alt andet lige må rute-udvidelsen styrke selvtilliden hos kriseramte SAS. Med JFK kommer SAS nemlig i 2023 op på i alt ni direkte ruter fra København til forskellige destinationer i USA og Canada.
Hvis man regner hele Skandinavien med, får SAS her til vinder omkring 130 afgange til USA på i alt 12 ruter.
SAS’ tidsplaner for ruten fra København til JFK ser således ud i vinter:
Afgange fra København mandage, torsdage, fredage, lørdage og søndage klokken 18:25. Ankomst i New York klokken 21:30 lokal tid. Den modsatte vej letter flyene klokken 23:00 på de samme dage fra JFK. Landing i København dagen efter klokken 12:55.
Til næste sommer udvides til daglige afgange. Da letter flyene fra København klokken 19:20 og lander i JFK klokken 22:00 lokal tid. Retur-rejsen afgår klokken 23:55 i New York og ender i København klokken 13:45 dagen derpå….
(Indledningsfoto til artiklen: Andreas H. / Pixabay)
Skriv et svar