SAS har ikke været lige heldig med sine strategiske dispositioner i de senere år.
Først købte man helt nye og store langdistance-fly hos Airbus i troen på, at der lå en glorværdig fremtid i ruterne til USA og Asien. Men så kom Corona pandemien og smadrede det hele.
Derefter forsøgte SAS at slanke sin alt for store og dyre organisation, så flyselskabet igen kan blive konkurrence-dygtig.
Et af svarene på denne ”SAS Forward” slankekur kom fra piloterne, der gik i strejke i 15 dage i juli. En strejke, der kostede flyselskabet i omegnen af en milliard kroner.
Efterfølgende gik SAS i den særlige amerikanske form for betalings-standsning – Chapter 11 – for at beskytte sig mod krav fra store kreditorer.
Den er også den direkte årsag til, at SAS nu vil af 10 af sine 111 passagerfly. De er for dyre i leasing-udgifter, eller der er ganske enkelt ikke brug for dem længere.
Markedet er ikke længere det samme som før Corona, og f.eks. har SAS ikke behov for de store Airbus A350 og A330 maskiner til de lange ruter.
De mindre Airbus A321 XL kan sagtens klare det lavere antal passagerer mellem Skandinavien og USA. Især forretningsmænd m/k svigter og foretrækker video-konferencer fremfor fysiske møder ansigt til ansigt.
Analysebureauet Air Insight har haft adgang til de papirer, som SAS har forelagt Chapter 11 domstolen i New York.
De afslører, at SAS vil droppe to store Airbus A350-900 og tre Airbus A330-300 fly. De skal så vidt muligt afleveres tilbage til de leasing-selskaber, der ejer dem.
Fra de mindre flytyper til de korte og mellemlange distancer skal tre Airbus A320 Neo, en A321 og en Boeing 737-700 forsvinde fra SAS’ hangarer.
Lykkes det uden de store udgifter er SAS kommet et stort skridt videre i planerne om at spare 7,5 milliarder svenske kroner….
(Indledningsfoto til artiklen: SAS)
https://airinsight.com/sas-wants-to-reduce-fleet-with-ten-aircraft/
Skriv et svar