SAS har været påfaldende tavs i de senere uger, mens den ene katastrofe-melding efter den anden fløj ud fra ærkerivalen Norwegian.
Så sent som i går afslørede Norwegian, at man ville sælge 40 procent af sine fly og forsøge at overleve resten af 2020 med måske kun 700 af selskabets tidligere 7.000 medarbejdere.
Her til morgen kom forklaringen på tavsheden hos SAS;. Flyselskabet har gemt på en meddelelse om, at det skal skære voldsomt ned. Også selvom SAS har fået statsstøtte i milliard kroners klassen fra både Danmark, Sverige og Norge.
Det er åbenbart ikke nok til at holde SAS på ret køl i flere år. Her til morgen oplyser SAS således, at selskabet vil afskedige op til 5.000 ansatte. Af dem kommer 1.700 fra Danmark. Det svarer til halvdelen af SAS’s personale.
SAS regner nemlig ikke med, at lufttrafikken vil komme hurtigt op i omdrejninger efter Corona krisen. Det vil tage flere år, inden efterspørgslen efter flybilletter vil nå samme niveau som før virus-angrebet,
Lige nu holder SAS kun et meget begrænset antal flyvninger i gang. De foregår alle indenrigs i Sverige og Norge, hvor flyselskabet har en særlig aftale med regeringerne i Oslo og Stockholm. I Danmark fik SAS lov til at lukke sin sidste rute mellem Aalborg og København for et par uger siden.
Selvom grænserne meget snart skulle blive åbnet, og flyene kan komme på vingerne igen, regner SAS med, at den vigtige sommer-sæson allerede er smadret. Den kan næppe reddes.
SAS må derfor reagere med betydelige nedskæringer. De kommer nu med fyring af 5.000 ansatte, der alle har op til seks måneders opsigelse.
En slankere organisation vil gøre SAS mere fleksibel til at tilpasse sig hurtigt til ændrede forhold i luftfarten. Samtidig kan SAS foretage yderligere indgreb – pænt ord for flere afskedigelser – hvis genopbygningen efter Corona tager længere tid, end selskabets ledelse forestiller sig lige nu.
SAS’ farvel til 5.000 medarbejdere vil ske med 1.900 i Sverige, 1.300 i Norge og 1.700 i Danmark….
(Indledningsfoto til artiklen: SAS)
Skriv et svar