Hvis det står til SAS, skal flyselskabet kompenseres økonomisk for de mange forsinkelser, som den danske mangel på flyveledere har kostet.
Alene i maj blev 900.000 passagerer forsinket i deres rejser ind og ud af Københavns Lufthavn. I april var det sågar en million flyrejsende.
Da SAS er det største flyselskab i Københavns Lufthavn, er det også dét, som rammes hårdest, når der ikke er tilstrækkeligt mange flyveledere i kontroltårne og kontrolcentre til at håndtere starter og landinger eller lufttrafikken over Danmark.
I forbindelse med fremlæggelsen af SAS’ trafiktal for maj måned var selskabets topchef Anko van der Werff ikke spor diplomatisk i sin udmelding.
”Vi vil kræve en erstatning for de mange uregelmæssigheder, der er opstået i dansk lufttrafik i de senere måneder,” siger han.
”I de forløbne måneder har flaskehalse hos flyvelederne i København kostet flyselskaberne dyrt. Samtidig har mange flypassagerer oplevet stærke forsinkelser og aflysninger af afgange,” fortsætter SAS’s adm. direktør.
Anko van der Werff nævner dog ikke direkte, hvor han vil hente erstatningen:
Hos Naviair, der er arbejdsgiver for flyvelederne. Hos flyvelederne selv, som arbejder efter reglerne og ikke vil påtage sig ekstra vagter. Hos Københavns Lufthavn, der selv er gidsel i krigen mellem Naviair og flyvelederne. Eller hos den danske stat, som ejer Naviair.
Ikke kun SAS er irriteret over forsinkelserne i især Københavns Lufthavn. Det samme er Norwegian og Ryanair, hvor sidstnævnte direkte har sagt, at man undersøger mulighederne for at flytte sine ruter fra København til nærliggende lufthavne i Malmø eller Gøteborg.´
I løbet af juni, juli og august vil der samlet set rejse næsten ni millioner danskere via de fire største danske lufthavne i København, Billund, Aalborg og Aarhus.
Derfor er chefen for Danmarks største charter-rejse-selskab Spies – Jan Vendelbo – ved at være nervøs for en sommer fyldt med forsinkelser:
”Vi kan ikke rigtig sige meget konkret til vores (nervøse) kunder. Det bedste, vi kan sige, er, at de nok skal komme frem. Også, selvom det vil betyde nogle timers forsinkelse for de uheldige,” forklarer Spies-bossen til Dagbladet Børsen.
Han tilføjer, at situationen trods alt ikke er så kaotisk som sidste års sommer med pilot-strejke hos SAS. Da blev mange flyafgange helt aflyst, og folk strandede på deres ferie-destination uden at vide, hvornår de kunne komme hjem igen.
Flot fremgang hos SAS
I selve SAS’ status over maj måned er det ellers ikke umiddelbart til at se, at flyselskabet lider under flyveleder problemerne i de danske lufthavne.
2,2 millioner passagerer købte nemlig billet hos SAS i den forløbne måned. Det er 19 procent flere end i samme måned sidste år. Samtidig er det 310.000 flere end hos ærkerivalerne fra Norwegian.
SAS er også blevet bedre til at fylde sine fly, hvilket har stor betydning for, hvor mange penge flyselskabet tjener på sin flyvetur.
Flyselskaberne udtrykker den slags i en såkaldt ”load factor”. Den lå på 77 procent i maj. Det betyder i praksis, at SAS solgte seks procent flere sæder i maj end i samme periode for et år siden.
Det var især de interkontinentale ruter over f.eks. Atlanten, som viste stærk fremgang i den forløbne måned. 41,5 procent flere købte billet til en lang flyrejse med SAS. Den europæiske trafik gik frem med 20 procent og de indenrigs ruter med mere beskedne 5,0 procent….
(Indledningsfoto til artiklen: SAS)
Skriv et svar