I morgen mandag holder SAS officiel premiere på sit første Airbus A350 langdistance-fly. Det sker ved et arrangement i Københavns Lufthavn, hvor vi også kan se nærmere på SAS’ nye bemaling af sine store maskiner.
Med præsentationen af A350 markerer SAS nok engang, at selskabets fremtid ikke længere er Boeing, men Airbus.
SAS er således i fuld gang med at indføre 80 bestilte Airbus A320neo fly i sin flåde. Senere kommer også nogle A321LR maskiner, som SAS kan bruge på sine lange ruter, hvor der ikke er passager-grundlag for de store A350’ere.
Men SAS har fortsat et hul i sit netværk. Det udgør faktisk 20 procent af selskabets ruter og drejer sig om mindre passagerfly med mellem 90 og 179 sæder. Det vil sige under Airbus A320neo, der kan have 180 rejsende ombord.
I segmentet 120 til 150 passagerer har SAS i dag 39 maskiner, der alle er så gamle, at de trænger til udskiftning. Det drejer sig om flytyper som Boeing 737-600 og 700 samt Airbus A319 og A320.
Ifølge SAS’ topchef Rickard Gustafson har flyselskabet endnu ikke besluttet sig for, hvilken flytype det skal være.
På markedet er der reelt set kun tre kandidater – Airbus A220, den russiske SuperJet 100 og den brasilianske Embraer E195, som bl.a. det danske flyselskab Great Dane Airlines benytter.
Boeing har også den nye 737 MAX 7, men den er nok for stor med sine 172 sæder. Til sammenligning kan Airbus A220-100 have op til 135 passagerer og A220-300 maksimalt 160.
Forud for beslutningen om et nyt fly skal SAS forhandle nye aftaler med sit flyvende personale om nye, konkurrence-dygtige overenskomster.
Desuden skal SAS være sikre, at fordelene ved at benytte kun én leverandør af fly stadig holder. Det sidste kunne lyde som en favorisering af Airbus.
Ifølge det norske nyheds-medie E24 flirter SAS med tanken om at etablere et datterselskab, hvor de nye fly skal placeres.
Sker det, får SAS formentlig nemmere ved at få en ny overenskomst med piloter og kabine-personale igennem.
Desuden kunne det nye regionale flyselskab stå mere frit til at købe fly fra andre fabrikanter. SAS selv ville fortsat være ”Airbus only”….
(Indledningsfoto til artiklen: SAS)
(Foto: Embraer) e195 på jorden
Skriv et svar