For et par år siden var der krise-stemning hos de to store fabrikanter af passagerfly – Airbus Boeing.
Deres primære kunder – flyselskaberne – måtte blive på jorden og droppe deres afgange, fordi Corona hærgede, og alle lande indførte rejse-restriktioner.
Derfor måtte flyfabrikkerne – ligesom flyselskaberne og de fleste andre virksomheder – reagere ved at fyre ansatte i stor stil.
I dag er pandemien overstået og situationen helt anderledes.
Alligevel har flyfabrikkerne udfordringer med at komme helt op i omdrejninger. De kan ikke producere nye fly nok på grund af fortsatte problemer med at skaffe dele.
Produktionen hos de to giganter af især maskiner til korte distancer og mellemlange ligger i øjeblikket 40 procent under niveauet fra 2018. Først om tre-fire år kan fabrikkerne være tilbage 100 procent.
Resultatet er en begyndende mangel på fly som Airbus’ populære A320-familie og Boeings 737 Max modeller.
Det vil så i sidste ende betyde nedskæringer i flyselskabernes afgange. Der vil blive færre sæder til rådighed, og billetpriserne vil stige mærkbart over de næste par år.
Den dystre spådom kommer fra irske Avia Solutions Group, der med en egen flåde af 165 fly er verdens største ACMI. Det vil sige leverandør af komplette leje-løsninger med fly (A), besætning (C), vedligeholdelse (M) og forsikring (I).
Avia Solutions advarer samtidig om stærkt stigende omkostninger hos flyfabrikanter og flyselskaber til f.eks. personale, strøm, brændstof osv. Således koster det i dag 30 procent mere at lease en Airbus A320 eller en Boeing 737 NG end i 2019.
Det eneste, flyselskaberne kan svare med, er at flytte de øgede udgifter over på slutkunderne. Altså højere billetpriser….
(Indledningsfoto til artiklen: Etienne Jong / Unsplash)
Skriv et svar