I samarbejde med madspilds-app’en Too Good To Go har Scandic kæden netop rundet 100.000 reddede måltider fra hotellernes morgen-buffeter.
Når morgenmaden er overstået hos Danmarks største hotelkæde, kan folk udefra komme ind og købe lykkeposer med overskuddet fra buffet’erne til en billig penge.
Dermed får de gode morgenboller et forlænget liv og fremmer Scandic-kædens strategi for genbrug og bæredygtighed.
Scandic er Danmarks eneste svane-mærkede hotelkæde og skal derfor leve op til en række skrappe krav om reducering af energi- og vand-forbrug, anvendelse af miljø-mærkede produkter i rengøringen – og ikke mindst en øget indsats mod madspild.
Scandic-hotellernes morgenbord er samtidig økologisk med fokus på dyrevelfærd. Det ville derfor være ærgerligt, hvis al den gode mad ville ende i skraldespanden som hos mange andre hoteller.
De 100.000 reddede måltider hos Scandic giver en samlet CO₂ besparelse svarende til 1.093 flyvninger fra København til London eller 4.000 køreture mellem København og Aarhus i en benzin-drevet personbil.
Samarbejdet mellem Scandig og den dansk-udviklede, men i dag internationalt udbredte Too Good To Go app har fungeret i fem år.
I perioden siden er interessen for hotelkædens rester fra morgen-buffeterne steget måned for måned. Lige bortset fra under Corona pandemien, hvor hotellerne måtte lukke og gæsterne blive hjemme.
Kampen mod madspild fortsætter også i Scandics hotelkæder på anden måde end via app’en på mobiltelefonen.
Kædens restauranter serverer i størst mulig omfang portions-anrettede måltider, så gæsterne kun tager, hvad de kan spise – og der ikke bliver uspiste madvarer stående på fade, i skåle og kander.
I september sidste år havde Scandic det laveste madspild nogensinde. Det lå på kun 52 gram mad pr. gæst om dagen….
(Indledningsfoto til artiklen: Scandic)
Skriv et svar