Sammen med Heathrow Airport i London har Schiphol i Amsterdam været ekstra hårdt ramt af personale-mangel, it-nedbrud, forsinkelser og aflysninger denne sommer.
Problemerne med især bemanding i sikkerheds-kontrollen ser ud til at fortsætte i Hollands største lufthavn, der nu har skåret yderligere ned her i september og i oktober.
Tidligere lød tallet på 67.500 passagerer om dagen i september og 69.500 i oktober. De nye tal er 18 procent lavere – 54.500 dagligt i denne måned og 57.000 i næste.
Nedskæringerne vil uden tvivl betyde mange aflysninger af afgange. Planlægger du at rejse med fly til Schiphol i perioden frem til november, bør du nok konsultere dit flyselskab eller rejsebureau.
Vil du f.eks. bruge Amsterdam som springbræt til videre rejser ud i verden, hvad mange danskere gør, må du måske bruge en anden stor lufthavn til formålet.
Schiphols personale-problemer har allerede kostet lufthavns-direktøren jobbet. Han kunne ikke få styr på driften, og den fungerer stadig ikke.
I mandags og tirsdags var Schiphol igen præget af forsinkelser og køer med ventende passagerer, der strakte sig helt uden for terminal-bygningerne.
Lufthavnen har henvendt sig til sine flyselskaber og bedt dem om at tilpasse deres ruter og afgange til de nye og begrænsede forhold i september og oktober.
Hårdest går det ud over hollandske KLM, der har reageret negativt på Schiphols meddelelse om nedskæringer, der er kommet med kort varsel:
”De nye nedskæringer har vidtrækkende betydning for vores passagerer, kolleger og Schiphols internationale ry. Dermed går det også ud over vores,” skriver KLM i en presse-kommentar.
KLM har bl.a. planlagt at åbne en ny daglig rute mellem Aarhus og Amsterdam. Den skal dog først gå i luften den 30. oktober og bliver derfor kun minimalt berørt. Medmindre da, at Schiphol forlænger sine begrænsninger i passagertal….
(Indledningsfoto til artiklen: Shirley de Jong / Wikimedia)
Skriv et svar