Det norske rederi Hurtigruten, der er mest kendt for sine postbåde langs Norges kyst, går nu også ind i mindre skibe med elektriske motorer.
Sammen med den lille norske upstart virksomhed Brim Explorer bygger Hurtigruten nu de første katamaraner, der kører på el og batteri.
Den nye skibstype skal gøre det muligt at sejle i de jomfruelige farvande i Nordhavet helt uden forurening af den sarte natur i polar-området.
Katamaranerne supplerer verdens første hybride krydstogt-skibe, som Hurtigruten er ved at bygge lige nu.
”Roald Amundsen” og ”Fridtjof Nansen” – opkaldt efter berømte norske søfarere og eventyrere – får plads til 500 passagerer.
Færdiggørelsen af de nyskabende krydstogtskibe har været forsinket flere gange. Nu ser det ud, som om de første krydstogter på en blanding af el og flydende naturgas vil foregå i 2020.
”Roald Amundsen” og ”Fridtjof Nansen” skal markere Hurtigruten som en af verdens førende rederier inden for ekspeditions-krydstogter.
De to skibe skal bl.a. sejle i Arktis, Antarktis med Sydpolen og gennem den legendariske nordvest passage mellem Atlanten og Stillehavet nord om Canada.
Stille sejlads i Polarhavet
Hurtigruten får leveret to af de nye eldrevne katamaraner. Den ene skal placeres på øen Svalbard nord for Norge.
Det 24 meter lange fartøj skal gå i rute fra Longyearbyen i foråret 2020. Det vil være helt tavst og forureningsfrit, når det sejler.
Katamaranen bliver et af verdens mest fleksible elektrisk drevne skibe. Den indeholder store batterier, der kan holde fartøket i gang i 10 timer med en hastighed på 10 knob. Efterfølgende kan batterierne genoplades i stort set alle havne.
Hurtigruten og Brim Explorer betragter elmotorer som fremtiden for turist-industrien til søs. I dag bruger langt de fleste krydstogtskibe og færger traditionelle diesel-motorer, der forurener luften og vandet stærkt.
Første rejser til efteråret
Brim Explorer regner med at have sin første el-drevne katamaran i drift fra august. Den skal transportere Hurtigruten gæster langs den norske kyst.
Det vil bl.a. være ture langs Lofoten ø-gruppen i forår og sommer – med udgangspunkt i Svolvær – samt nordlys-ekspeditioner fra Tromsø om vinteren.
Katamaran nummer to bliver som nævnt baseret langt mere nordpå og skal sejle under Hurtigruten Svalbards flag.
MS Bard og MS Brim bygges specielt til de hårde klima-forhold i det nordlige Norge. De har plads til 140 passagerer ad gangen, hvoraf de 80 kan sidde udendørs.
De har bar og køkken med lokale norske specialiteter. Der er store panorama vinduer, og man kan også følge med i, hvad der sker nede i havet. Katamaranerne er nemlig forsynet med undervands droner og mikrofoner.
Næste trin bliver at udstyre katamaranerne med solpaneler, der kan udnytte den 24 timers arktiske sol til at skabe ekstra strøm. Desuden er der planer om at bygge ladestationer i en række små havne. Målet er at give katamaranerne mulighed for at sejle i endnu flere timer.
Grøn fremtid
Hurtigruten er det krydstogt-rederi i verden, der er længst med en miljø-rigtig omstilling. Det er dels sket på eget initiativ, dels efter pres fra den norske regering.
Den har nemlig strammet reglerne stærkt for, hvilke skibe der må sejle ind i flere af landets mest berømte fjorde.
Således er Hurtigruten ved at ombygge hele sin flåde til at sejle på en blanding af elektricitet, flydende naturgas (LNG) og biogas (LBG). Sidstnævnte fremstilles af affald fra bl.a. landets store fiske-industri.
I forbindelse med sit 125-års jubilæum sidste år bandlyste Hurtigruten anvendelse af al éngangs-plastik ombord på både sine skibe og i de hoteller og restauranter på land, der samarbejder med rederiet….
Skriv et svar