Den danske hotelbranche rider på en positiv bølge, efter at flere end nogensinde tidligere overnattede på dem i første halvår af 2023.
Danmarks Statistik fortæller, at hoteller, feriecentre, vandrerhjem, campingpladser og lystbåde-havne 16,5 millioner gæster boende i årets første seks måneder.
Hotellerne alene stod for over halvdelen af de mange overnatninger, der samlet set er 1,1 millioner flere end i samme periode sidste år.
Midt i succes’en kan den danske hotelbranche også mærke en ændring i rejsemønstrene. Den går i retning af selv-betjenings-hoteller.
Folk vil åbenbart hellere have tidsbesparelser, lavere priser og digitale løsninger på mobilen end den goe gamle personlige service.
I 2024 vil Danmark komme op på at have 60.000 hoteller, hvilket er en fordobling på 20 år. Et voksende antal af dem vil være selvbetjenings-hoteller, hvor gæsterne klarer sig selv uden kontakt med receptionister og andet personale.
Den trend kan man godt genkende hos den danske hotelkæde BB-Hotels, der har specialiseret sig i netop denne type overnatningssteder:
”Danskerne er blevet vant til at bruge elektronik, internet og smartphones overalt. Derfor vil de i dag også selv kunne styre deres hotel-ophold,” forklarer Shejla Gunic. Hun er hotelchef hos BB-Hotels.
”Folk vil have enkelthed i alle aspekter. Også når de rejser. Selvbetjening giver mulighed for at skræddersy sine hotelophold helt efter egne behov, præferencer og tidsplaner,” fortsætter hun.
BB-Hotels åbnede sit første selvbetjenings-hotel for 20 år siden. Dengang var kæden en pionér i branchen. Ikke mange andre troede på konceptet, hvor kunderne typisk var piloter og chauffører.
I dag har kæden fem hoteller i Aarhus, Frederikshavn, Herning, Vejle og Rønne. Flere er på vej. Desuden har BB-Hotels fået konkurrenter med lignende koncepter.
Fremtidsforsker Kirsten Østergaard Poulsen fra konsulent-firmaet FirstMove mener dog ikke, at alt bliver selvbetjening fremover. Mange har stadig et stort behov for menneskelig kontakt:
”Jeg tror, at selvbetjening og personlig service vil leve side om side. Der er bestemte behov på forskellige tidspunkter for begge dele,” vurderer hun.
Fremtidsforskeren forklarer, at selvbetjenings-løsninger ikke kun er en trend, men en refleksion af vores moderne forventninger til service:
”Vi gider ikke længere bruge flere timer på at udfylde papirer i hotellets reception ved ind- og udcheckning. I stedet vil vi have kontrol, fleksibilitet og en mere smidig oplevelse.”
Hos BB-Hotels er personale og service da heller ikke helt usynlig.
”Vi har indført selvbetjening overalt, hvor den giver mening, og kunderne får større fleksibilitet og et nemmere ophold. Der er dog mennesker overalt i den bagved-liggende service,” siger Shejla Gunic….
(Indledningsfoto til artiklen: BB-Hotels)
Skriv et svar