Mange større lufthavne inklusive Københavns prøvekører i øjeblikket nye CT-skannere, der skal gøre det hurtigt og mere gnidningsfrit at komme igennem sikkerheds-kontrollen.
For eksempel behøver man ikke længere at tage overtøjet og eventuelt skoene af. Man skal heller ikke fiske mobiltelefon og laptop frem. De nye skannere kan genkende dem automatisk, selvom de ligger i en lomme eller i kufferten.
Selvom skannerne vil være et stort fremskridt rent tidsmæssigt for flypassagerer, kræver de fortsat personale i Security.
Det vil USA nu næsten helt afskaffe ved at introducere fuldt selvbetjente sikkerheds-kontroller. Måske lidt i stil med, hvad vi kender fra selv-skannere i supermarkeder.
I januar åbner lufthavnen i Las Vegas verdens første self-service Security, hvor passagererne stort set kan passere skanninger uden at komme i berøring med en uniformeret kontrollør.
I første omgang bliver det kun passagerer, som flyselskaberne kender godt, der får lov til at benytte den hurtige vej gennem sikkerheds-kontrollen.
I praksis er det rejsende, som har en særlig Precheck sikkerheds-godkendelse fra de amerikanske lufthavns-myndigheder TSA. De er medlem af det såkaldte ”Trusted Traveler Program.”
Disse passagerer får deres egen sluse i Security, som de kan gå igennem i deres eget tempo. Det skal være slut med lange køer, der næsten ikke bevæger sig af stedet.
TSA udvikler det nye ”Screening at Speed” system i samarbejde med Science & Technology (S&T) divisionen i det amerikanske sikkerheds-ministerium Homeland Security.
Ligesom i supermarkedernes ”selv-skanning” passerer de rejsende forbi konsoller, hvor de skal lægge deres håndbagage osv.
Formentlig vil der være flere separate skannere, man skal benytte – og til sidst skal selve passageren også selv marchere gennem en elektronisk dørkarm med skannere.
TSA – Transportation Security Administration – præsenterede ideen bag “Screening at Speed” for første gang i 2021.
I mellemtiden er dele af systemet blevet prøvekørt i lufthavne. Tilsyneladende med så stor succes, at TSA nu vil rulle et komplet system ud i Las Vegas’ Harry Reid International Airport.
TSA har udliciteret det praktiske arbejde med at udvikle teknologien til tre amerikanske virksomheder:
Micro-X udvikler små bærbare screening-konsoller, der giver passageren feedback på en skærm, hvis skanningen er vellykket, eller der kræves ekstra undersøgelser.
Et andet Micro-X projekt er en lille computer-tomograf (CT). Det er et røntgen-lignende system, der gør det nemt at skanne håndbagage, plastikposer og andre småting, som passagererne medbringer.
Voxel Radar er på vej med sensorer, der kan benyttes op ad vægge og i kurvede områder, hvor passagererne skannes i nærmest real-time, mens de bevæger sig igennem sikkerheds-kontrollen. Helt uden ophold undervejs.
Endelig har Vanderlande udviklet PAX MX2 prototypen, der kombinerer firmaets Automated Screening Lane med fire nye kontrol-stationer. De lever op til USA’s meget skrappe sikkerhedskrav i lufthavne.
Alle stationer er udstyret med en berørings-styret skærm, der kommunikerer inter-aktivt med hver enkelt passager.
Næste trin bliver at parre de udviklede systemer med moderne kunstig intelligens (AI), der kan gøre vejen via sikkerheds-kontrollen endnu mere automatisk.
TSA er dog ikke meget for at afsløre, hvor langt man er nået med kunstig intelligens. Det er foreløbig hemmeligt, men allerede nu kan systemerne kommunikere med store AI-computere i ”skyen.”
Hvis der skulle være nogle af Trends & Travels læsere, der planlægger at besøge verdens største elektronik-udstilling – CES – kan de afprøve de nye selv-skannere på sig selv. CES 2024 holdes i Las Vegas i begyndelsen af januar….
(Indledningsfoto til artiklen: Homeland Security)
Skriv et svar