Alle, der har været ude at rejse med fly i de senere år, er stødt på krav om ekstra betalinger ud over selve billetprisen.
Først var det kun lavpris-selskaberne, der brugte denne praksis. I dag er næsten alle med i et eller andet omfang.
Derfor er det blevet sværere end nogensinde før at udregne, hvad en flyrejse reelt koster. Hos nogle lavpris-selskaber er selve billetten faktisk den mindste del. Oveni kommer udgifter til bagage, sædevalg, Wi-Fi omrbord, mad og drikke osv.
Fag-udtrykket for disse ekstra indtægter er ”Ancillary Revenues”. De omfatter så også flyselskabernes indtægter fra f.eks. Frequent Flyer programmer, reklamer på kabinernes skærme og de procenter, som selskaberne henter ved at formidle hoteller, lejebiler og forsikringer.
Alt i alt er det milliarder af kroner, som de færreste flypassager er klar over. For nogle flyselskaber er ekstra indtægterne ligefrem livsnødvendige.
Det gælder især lavpris-selskaber, som ikke tjener en krone på deres billige billetter. Indtægterne kommer fra alt det ekstra. Faktisk op til 350 kroner pr. passager.
Hos et selskab som nu lukkede WOW air kom næsten halvdelen af omsætningen fra ”Ancillary Revenues”. Alligevel var det ikke nok til, islændingene overlevede.
Prøv også at spørge regnskabs-cheferne hos f.eks. Ryanair eller Wizz Air. Her kommer henholdsvis 31,7 og 41,1 pct. af omsætningen fra ekstra indtægter som bagage afgifter, priority boarding, sædevalg, lounge adgang i lufthavnen eller Fast Track efter check-in.
Ingen af de tro lavpris-selskaber har et loyalitets- eller Frequent Traveller program a la f.eks. SAS’ Eurobonus eller Lufthansas Miles&More.
Lufthansa henter nemlig næsten en tredjedel af sin ”Ancillary” omsætning ad den vej (32 pct) og Air France / KLM omkring 21 pct.
Det er dog for intet at regne med, hvad amerikanske flyselskab kan hente fra deres Frequent Traveller programmer. Hos American Airlines kommer 77 pct. af ekstra indtægterne ad den vej – og de beløber sig til 49,8 milliarder kroner (7,25 mia.USD)!
Den omfattende analyse er foretaget af konsulent-firmaet IdeaWorksCompany og teknologi-firmaet CarTrawler, der har bygget online handels-platforme til 4.000 kunder i rejsebranchen.
IdeaWorksCompany laver sin ”Ancillary Revenue” oversigt med jævne mellemrum, men den nye dækker hele 2018. Den er derfor den mest troværdige og alt-favnende.
Ifølge analysen hentede de ti største flyselskaber tilsammen 35,9 milliarder USD fra ekstra indtægterne sidste år. Det svarer til over 246 milliarder kroner.
Omsætningen fra denne kilde vokser og vokser, men IdeaWorks stiller heldigvis det relevante spørgsmål, om selv en god ting kan blive for meget og forvandle sig til en rigtig dårlig idé.
Konsulent-firmaet svarer ikke selv på spørgsmålet, men lader det hænge i luften. I stedet nøjes IdeaWorks og CarTrawler med at præsentere masser af konkrete tal i den nye rapport.
Den fortæller f.eks, at USA’s tre største flyselskaber også er dem, der skraber flest penge ind via ”Ancillaries”. Primært fra deres loyalitets-programmer. Hos nummer ét – American – kommer de hovedsagligt fra salg af point to kreditkort partnere.
Det mexikanske lavpris-selskab Viva Aerobus er nu det flyselskab i verden, hvor den største del af total-omsætningen kommer fra ekstra afgifter – nemlig 77 pct.
Målt pr. passager henter det amerikanske lavpris-selskab flest penge – nemlig 50,94 USD eller ca. 350 kroner. Lige efter følger Allegiant Air og Frontier fra USA før engelske Jet2 og australske Qantas,
IdeaWorksCompany’ og CarTrawlers analyse er ikke komplet. Den omfatter kun 76 flyselskaber, hvor punktet ”ekstra indtægter” kunne trækkes ud af regnskaberne. Andre flyselskaber gemmer de mange gode penge mere af vejen….
Skriv et svar