Den civile luftfarts mest ikoniske fly – Boeings 747 Jumbo – er på retur hos de fleste flyselskaber, der bruger Corona krisen som undskyldning for at droppe den aldrende maskine helt.
Det seneste selskab er British Airways, der i dag begynder at sende sine 31 jumboer på pension. Det sker med 747’eren med kendings-nummeret G-CIVD, som her til morgen fløj på sin sidste rejse fra London Heathrow som flight number BA9170E.
Den tur kan bogstavelig talt fungere som ”en sidste rejse”, for den ender på en fly-kirkegård i Teruel eller Ciudad Real. Her står i forvejen en række kasserede passagerfly fra British Airways og konkurrenten Virgin Atlantic.
G-CIVD er en 747-400 model, som British Airways har haft i tjeneste siden den 14. december 1994. Den nåede altså at blive 25 år hos det store engelske flyselskab.
I den periode har maskinen haft 115.276 timer i luften, hvilket svarer til over 13 år. British Airways vurderer, at den nu dødsdømte Jumbo har fløjet over 50 millioner miles – ca. kroner – fordelt på 13.364 afgange.
Boeing 747 er populær hos både passagerer, piloter og kabine-personale. De har givet den kælenavnet ”luftens dronning.”
Siden januar 1970 har Boeing leveret 1.558 jumboer til sine kunder. En af de seneste er Det Hvide Hus, der har bestilt tre nye 747-800 som afløser for sine ældre Air Force One modeller.
British Airways havde egentlig planlagt at flyve med Boeing 747 frem til 2024, men Corona krisen og nedbruddet i passagertrafik har accellereret jumboens begravelse.
(Indledningsfoto til artiklen: Stuart Bailey / British Airways)
Skriv et svar