(Opdateret) Her til aften slutter et langt kapitel i europæisk luftfarts-historie. Klokken 23.10 lander en Airbus fra Cagliari på Sardinien i Roms store Fiumicino lufthavn. Det sidste fly fra Italiens nationale flyselskab Alitalia.
I morgen tidlig fredag letter så de første afgange med Alitalias afløser ITA – Italia Transporto Aereo – der ligesom sin forgænger er stats-ejet.
Begyndelsen bliver ikke let: Italienerne ser ITA som en afløser for Alitalia, men det vil EU i Bruxelles ikke høre tale om.
EU har godkendt statstilskud i næsten syv milliarder kroner til det nye flyselskab. Det skal til gengæld starte på en frisk og gøre op med fortiden, der gjorde Alitalia til en virksomhed i nærmest konstant krise.
Alitalia blev grundlagt i 1947 som støvlelandets stolthed i luften. Det gik da også ok i mange år, selvom flyselskabet blev mere og mere styret af fagforeninger og endte som et enormt bureaukrati, der slet ikke kunne følge med udviklingen.
Fra 2002 og frem gav Alitalia konstant underskud, og de skiftende regeringer i Rom måtte ustandseligt hjælpe med nye tilskud.
I 2017 gik flyselskabet i betalingsstandsning, og den italienske stat måtte overtage fallitboet. Mange forsøg på at sælge Alitalia til f.eks. Air France, Lufthansa eller Delta Air Lines måtte opgives, fordi kandidaterne ikke ville overtage en alt for stor og dyr organisation.
Til sidst måtte politikerne melde Alitalia konkurs og stifte et helt nyt statsligt flyselskab, der kunne prøve at tage arven op.
En alt andet end nem opgave, for mens Alitalia lå ned, overtog udenlandske lavpris-selskaber som Ryanair, Wizz Air og easyJet størstedelen af Italiens indenlandske flytrafik.
Alitalias over 10.000 ansatte kunne ikke regne med at fortsætte over i det nye ITA. Her vil man nøjes med 2.800 medarbejdere og 52 fly, der (måske) kan skabe en fornuftig forretning.
Alitalias personale gik i demonstration og protesterede mod deres fyringer med arbejdsnedlæggelser, der sørgede for mange aflyste afgange i de senere uger.
Det nye ITA selskab har købt rettighederne til det gamle Alitalia nanv for 290 millioner euro af den italienske regering. Tilsyneladende skal Alitalia navnet dog ikke bruges i fremtiden…..
(Indledningsfoto til artiklen: Miguel Angel Sanz / Unsplash)
.
Skriv et svar