Sidste år var det Airbus, der stoppede produktionen af verdens største passagerfly – Airbus A380. Verden var ikke længere til giganter, men foretrak mindre og mere økonomiske flytyper.
I aftes kom så turen til Boeing og den endnu mere berømte Boeing 747. Den allersidste Jumbo rullede ud fra Boeings fabrik i Everett i delstaten Washington.
Der var tale om en 747F fragt-version af Jumboen, som vil blive afleveret til sin nye ejer Atlas Air engang efter nytår.
Siden 1967 har Boeing fremstillet 1.574 eksemplarer af flytypen, der må være verdens mest kendte – og lettest genkendelige. Jumboen har da også fået kælenavnet “luftens dronning.”
Den sidste Jumbo er Freight-udgaven af Boeing 747-800, der i dag er det længste fly på markedet. Nemlig 76,2 meter fra snudespids til hale.
Når den store maskine er oppe på march-fart – cruising speed – tilbagelægger det længden af tre fodboldbaner ved VM i Qatar pr. sekund.
Fragt-udgaven af Boeing 747-800 kan transportere 133,1 tons gods, hvilket svarer til 10.699 guldbarrer – ikke dem af chokolade fra Toms – eller 19 millioner golfbolde.
Maskinen til Atlas Air er den sidste nye Jumbo, som Boeing producerer, men ikke den sidste som fabrikken i Everett pusler med.
Den er nemlig også i gang med at ombygge tre lettere brugte Boeing 747-800 maskiner til fremtidens Air Force One, som er den amerikanske præsidents officielle privatfly.
De nuværende tre Airforce One fly er af den ældre Boeing 747-400 type og efterhånden så godt slidt, at de trængte til udskiftning.
For fire år siden købte det amerikanske flyvevåben de tre fly, som egentlig skulle have været anvendt af et russisk flyselskab. Da det gik konkurs, stod Boeing med tre splinternye Jumboer uden ejermand.
De nye Airforce One skulle egentlig have været afleveret til Det Hvide Hus for længe siden, men ex-præsident Donald Trump stillede så mange vilde krav til indretningen, at det forsinkede ombygningen. Desuden ville de tre fly blive meget dyrere end budgetteret.
USA’s nuværende præsident Joe Biden er mere beskeden end sin forgænger. Derfor er ombygningen gået i gang igen – men uden en officiel dato for færdiggørelse….
(Indledningsfoto til artiklen: Paul Weatherman / Boeing)
Skriv et svar