I år har det danske flyselskab DAT fået meget større opmærksomhed hos europæiske fly-entusiaster end normalt. I begge tilfælde fordi DAT er det sidste flyselskab i Europa, der stadig har de gamle McDonnell Douglas MD83 fly i drift.
Den 16. oktober er det også slut. Da sender DAT sin sidste OY-RUE maskine på pension efter en halvanden times afskedstur fra Københavns Lufthavn.
MD82 og 83 er arvtagerne efter de legendariske Douglas DC9 fly, som var et populært fly hos SAS gennem flere årtier.
Efter fusionen af de to amerikanske flyfabrikker McDonnell og Douglas, blev flytype omdøbt til MD8x og videreført i mange år.
DAT hare ejet både MD82 og MD83 maskiner lakeret i karakteristiske spraglede kulører. Selskabets sidste MD82 blev sendt på pension i juni.
Den MD83, der nu står for tur, blev bygget i Californien helt tilbage i 1991. Med andre ord når flyet at fejre sin 30-års fødselsdag, inden det er slut.
Maskinen fløj i mange år hos det italienske flyselskab Meridiana, inden DAT overtog det i 2018. I Danmark har flyet været travlt beskæftiget. Senest så man det på mange billeder, fordi det transporterede det danske fodbold-landshold gennem Europa under EM.
Selvom MD83 nu forsvinder fra himlen over Danmark og Europa, kan man støde på flytypen mange andre steder i verden. De fleste er aktive i Iran, Mexico og USA. Desuden flyver der flere eksemplarer i Afrika, Asien og Indonesien….
(Indledningsfoto af MD83 til artiklen: DAT)
Skriv et svar