Den danske hovedstad har egentlig aldrig manglet steder, hvor man kunne få sig en på undreren.
Eksperimentarium i Hellerup er nok den mest berømte af slagsen – også uden for Danmarks grænser.
Andre eksempler er Ripley’s Believe or Not og Guiness Book museet inde omkring Strøget. De har eksisteret i årtier, men nu om dage bemærker man dem stort set ikke længere.
Helt anderledes skal det nok blive med det nye ”Museum of Illusions”, der åbner på Strøget i dag.
Det ligger i den gamle First Company’s modebutik i flere etager, som ligger tæt på Rådhusplads-enden af Københavns mest berømte (gå)gade.
”Museum of Illusions” er en international kæde, hvor København er adresse nummer 48. Det gør kæden til verdens største privat-ejede. ”Illusionerne” kan man f.eks. møde i Dubai, New York eller Athen.
Kæden har sin oprindelse i Kroatien og har nu to såkaldte ”flagships”. Las Vegas er det ene og København nummer to.
Den titel har København bl.a. gjort sig fortjent til på grund af sin større. I det tidlige mode-tempel har ”Museum of Illusions” rådighed over 1.200 kvadratmeter i flere etager.
Den gode plads betyder også, at København er et af de meget få steder i kæden, hvor man kan se og undres over samtlige 72 tricks, som kæden har på lager. I de fleste andre afdelinger verden over er der færre på udstilling.
Trends & Travel ”prøvekørte” det nye museum ved en forpremiere i går, og lad det være sagt med det samme:
Forvent ikke at blive præsenteret på det seneste nye high-tech med kunstig intelligens, computer-animationer, skærme og computer her og der og allevegne.
Tværtimod møder man ganske rigtigt illusioner – altså synsbedrag. Alle trickene er relativt enkle, og nogle af dem vil mange kunne huske fra skolens fysiktimer. Dengang blot ikke så flot fremført som her.
Det betyder bestemt ikke, at man kommer til at kede sig på en rundgang. De besøgende bliver nemlig bedt om at deltage aktivt i de fleste forsøg og opstillinger.
Målet er en blanding af leg og læring. Edutainment som det hedder med et moderne udtryk. Mange af opstillingerne virker forunderlige, men bygger i virkeligheden på ret enkle, fysiske tricks. En dygtig tryllekunstner vil nikke genkendende.
Det nye museum egner sig derfor bedst til grupper og familier. Enkelt-personer har jo svært ved at tage fotos af sig med mobilen, når de pludselig ser ud, som om de kravler op af murene på huse i Nyhavn eller bliver en levende del af en dansk hotdog.
Andre vil måske få en lille kuldegysning, når de opdager, at øjnene i et overdimensioneret ansigt af H.C. Andersen følger en i nakken, mens man går rundt i lokalet.
Det hele kan selvfølgelig godt virke lidt barnligt, men selv den mest indelukkede voksne vil uden tvivl få lokket et smil frem, når han eller hun får en aha-oplevelse.
”Museum of Illusions” kan langt hen ad vejen minde om en mere voksen udgave af Eksperimentarium. Målgruppen er bredere og sikkert også mere international.
Erfaringerne fra de allerede åbnede museer viser, at ”illusionerne” hurtigt bliver en international turist-attraktion.
Måske allermest i Las Vegas, hvor ”Museum of Illusions” klarer sig fint trods hård konkurrence fra masser af shows, vilde hoteller og farverige neon-attraktioner på hvert gadehjørne.
Det nye museum gør også en ekstra indsats for at lokke gæster ind. Det holder nemlig åbent alle ugens dage fra klokken 10 til 22.
Dermed skaber museet også ekstra lys i den ende af Strøget – Frederiksberggade – som ellers er ret dunkel i aftentimerne, hvor gadebilledet mest er præget af shawarma-barer, burger-restauranter, souvenir-shops og en stor bagerbutik.
”Museum of Illusions” kæden har over 10 millioner besøgende om året. Hvor mange, man håber på i den nye københavnske forretning, vil museets adm. direktør Majbritt Lin Walbom ikke afsløre.
Hun er i øvrigt et velkendt ansigt i københavnske museer. Tidligere har hun haft topjobs på Eksperimentarium og Planetariet….
(Indledningsfoto til artiklen: Trends & Travel)
Skriv et svar