Selvom krydstogt-rederierne har haft masser af tid i de seneste par år, mens deres skibe lå i havn på grund af Corona, har miljø og klima kun høj prioritet i reklamer og brochurer.
Når det kommer til virkeligheden, ligger bæredygtighed og mindre forurening stadig langt nede på de store rederiers to-do liste.
Det afslører den nyeste 2022-udgave af en krydstogt-ranking, som den tyske miljø-organisation NABU har lavet ti år i træk.
Selv det grønneste af de større europæiske krydstogt-rederier – Hurtigruten i Norge – opnår kun halvdelen af de i alt 17 point, som er det maksimale i NABU’s skrappe vurderinger.
Organisationen har undersøgt 19 europæiske krydstogt-rederier om deres miljø-initiativer – og ikke mindst – hvor mange af de smukke ord er blevet til virkelighed.
Ifølge NABU sejler langt de fleste af krydstogtskibene i Europas fortsat på tung fuel-olie – også kaldet bunkers-olie – der er en stor belastning for natur og klima. Også, selvom rederierne forsøger at begrænse forureningen med diverse filtre.
Kun nogle få virkeligt fremtidsrettede og lovende projekter er i planlægning og de tilhørende skibe under bygning på værfterne.
Ikke andre end de rederier, som fuldstændigt dropper fuel-olien og erklærer en nul-emission-strategi til alle nye skibe, virker troværdige og vil gøre krydstogter grønne i fremtiden – vurderer de tyske klima-aktivister.
Årets vinder – Hurtigruten – beviser, at krydstogter på kyst-nære ruter kan indføre klima-rigtige sejladser i praksis. Det kan dog kun lade sig gøre, fordi den norske regering har indført meget stramme regler for sejladser i landets farvande.
Siden 2007 har Norge bl.a. haft strikse begrænsninger for kvælstof-udledning fra skibe. Samtidig må flere fjorde kun besøges af krydstogt-skibe med ”nul-emission.”
NABU opfordrer til, at også andre europæiske lande – og for den sags skyld også resten af verden – indfører lignende regler. Kun på dem måde kan en grøn udvikling forceres hos rederierne.
Herunder skal bl.a. tung fuel-olie forbydes totalt på krydstogt-skibe. Der skal være pligt til at bruge landstrøm, når skibene er i havn. Den er i dag kun en option, som skibene kan tage imod eller ej.
Desuden ser NABU gerne, at natur-følsomme områder af verdenshave, floder og søer kun må give adgang til forurenings-frie krydstogtskibe. Endelig vil organisationen have strengere generelle regler internationalt, som det er dyrt at overtræde.
Helt sort ser de tyske klima-aktivitister dog ikke på dagens krydstogt-industri: Flertallet af rederier har således indført en officiel klima-strategi og lover at overholde målene udstukket af FN’s Paris-aftaler.
De første rederier eksperimenterer således med moderne teknologier som batterier og brændstof-celler – som alternativ til deres traditionelle forbrændings-motorer. Tyske TUI Cruises vil desuden bygge et skib til ren metanol-drift.
NABU konstaterer samtidig, at næsten alle ny-bestilte krydstogt-skibe skal sejle på flydende naturgas (LNG). Det er et fremskridt, men kun et lille step mod en renere fremtid. Kun et enkelt rederi vil prøve forureningsfri E-Fuel.
Electro-Fuel eller syntetisk brændstof fremstillet af indfanget CO₂ eller carbon monoxid, der blandes med brint i en meget strømkrævende proces.
Miljø-organisationen konstaterer også, at flere og flere krydstogtskibe kan bruge landstrøm, så de i det mindste kan slukke motorerne, når de er i havn. Udbredelsen af landstrøm, hvor skibene bogstaveligt talt sættes i stikkontak
Endelig kritiserer NABU også de meget trendy ekspeditions-krydstogter. Det er typisk mindre skibe, der bevæger sig i meget sensible områder af verden.
For at komme til skibene skal passagerer som regel tage på en flyvetur til den anden del af jorden – og så er miljø-regnskabet smadret på grund af flyenes jetmotorer…..
(Indledningsfoto til artiklen: Foto: NABU / Hapke)
Skriv et svar