Midtjyllands Lufthavn, der i gamle dage hed Karup, bliver ved med at savne passagerer nok til at kunne overleve på normale markeds-vilkår.
Efter kun tre ugers ruteflyvning mellem Midtjylland og København må det danske flyselskab DAT skære ned på antallet af afgange. Fra i øjeblikket 19 til fremover 16 om ugen. Det skriver DR’s tekst-tv tirsdag aften.
Der er ganske enkelt ikke passagerer nok til at gå flyvningerne til at løbe rundt, selvom DAT benytter forholdsvis små turbo-prop maskiner på den korte rute mellem landsdelene.
Midtjyllands Lufthavn var lukket i en kort periode, da DAT måtte opgive ruten den 9. december sidste år. I tiden bagefter fik de forsøgte de kommuner, der ejer lufthavnen, med lys og lygte efter en afløser.
Det lykkedes først kort efter nytår, hvor den danske regering gik ind med et sikkerhedsnet på 4,2 millioner kroner om året i to år.
Den garanti fik DAT til at vende tilbage til Midtjyllands Lufthavn, efter at flyselskabet havde betjent den enlige rute – trods underskud.
Tilsyneladende har der ikke været nok midtjyder, som havde ærinde i hovedstaden eller københavnere, der ville hurtigt til det midtjyske.
Især er den gal med eftermiddags-afgangene. De bliver nu aflyst på mandage, tirsdage og fredage.
Hvis ikke der snart kommer flere passagerer på ruten, vil DAT ikke udelukke, at flere ugentlige afgange må skæres bort.
Mærkelig nok havde lufthavnen masser af passagerer for nogle år siden. Måske midtjyderne i mellemtiden er hoppet over i bil eller tog.
Midtjyllands Lufthavn konkurrerer med Aalborg og Aarhus om flypassagerene til og fra København. Den største lufthavn i Jylland – den i Billund – har mærkelig nok ikke flyforbindelse til hovedstaden….
(Indledningsfoto til artiklen: Midtjyllands Lufthavn)
Skriv et svar